68-årige Peter R. Ericson har sedan flera decennier en bred bas i det svenska musiklivet. På sitt cv kan han skriva låtskrivare, sångare, gitarrist och producent. Bland de mer namnkunniga artister han jobbat med kan nämnas Ringo Starr, Norah Jones och de svenska pianisterna Esbjörn Svensson och Anders Widmark. Mest känd är han troligen som upphovsman till "Sommarkort" och "Under vinrankan", två sånger som blev stora framgångar för Cornelis Vreeswijk respektive Monica Zetterlund sent i deras karriärer.
Båda sångerna finns på låtlistan när Peter R. Ericson och Uppsalakören Tonprakt ger en gemensam konsert på Reginateatern i Uppsala på lördag 10 november. Det blir en helkväll med fokus på Peter R:s kompositioner från fyra decennier. En del av sångerna sjungs av enbart kören, andra av Peter, bandet och kören tillsammans, och vissa av Peter ensam med gitarren.
– Det var kören med Anders "Grosse" Grotherus i spetsen som tog initiativet. Jag var lite skeptisk först men de stod på sig och jag var nog inte speciellt svårövertalad, ler Peter R. Ericson, som tar emot i sin studio på Kyrkogårdsgatan i Uppsala.
Den minimala lokalen betraktar han lika mycket som en bohemisk ateljé där han i lugn och ro kan skriva och spela in sina låtar – på egen hand eller tillsammans med andra. I somras hade han besök av trumpetaren Bosse Broberg, Uppsalas nestor inom jazzen.
– Han var här och spelade in ett snyggt solo till några låtar, bland annat till min senaste singel "I carry you home", berättar Peter R. Ericson.
Den låten och föregångaren "Dream of you" ingår på nya albumet "Songs from the little Dome by the English Park", som släpps senare i november. Men några konkreta planer på att följa upp albumsläppet med konserter finns inte.
– Nej, jag är väl inte jättesugen på att göra en turné. Egentligen är jag fullt nöjd med de 30 spelningar jag gör årligen tillsammans med Anders F Rönnbloms band, säger Peter R. Ericson, som ändå lämnar dörren på glänt för enstaka spelningar i Uppsala, Stockholm och födelsestaden Gävle.
Peter R. Ericson tycker att det inte är något självändamål att stå på scen och spela. I så fall ska det finns rimliga förutsättningar i en lagom stor lokal dit publiken kommer för att lyssna på musik i första hand.
– Att spela på ett ställe där de flesta har druckit för mycket och egentligen struntar i artisten är inget vidare. Då får det lika gärna vara för min del, säger Peter R. Ericson.