Polarpriset förde dem samman

En jazzgigant i keps och en modern kompositör i dito. De kommer frÄn samma stad och tillhör samma generation. Men vore det inte för Polarpriset hade de förmodligen aldrig mötts.

Sonny Rollins och Steve Reich trÀffades första gÄngen genom Polarpriset, först pÄ en mottagning i New York och sedan under prisveckan i Stockholm.

Sonny Rollins och Steve Reich trÀffades första gÄngen genom Polarpriset, först pÄ en mottagning i New York och sedan under prisveckan i Stockholm.

Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Kultur och Nöje2007-05-22 00:01
Efter presskonferensen i Stockholms stadshus skakar Steve Reich, 71, den sex Är Àldre priskollegan Sonny Rollins hand. Han ser honom i ögonen och trycker till. De Àr bÄda epokgörande inom sitt omrÄde, de kommer bÄda frÄn New York, har svarta kepsar och blir smÄfilosofiska nÀr de talar om sin musik.

ÄndĂ„ Ă€r först genom det svenska Polarpriset som de trĂ€ffats, först under en mottagning i New York och nu under sjĂ€lva prisveckan i Stockholm. PĂ„ mĂ„ndagen fick de ta emot Polarpriset ur kung Carl Gustafs hand.
Sonny Rollins Àr vÀrldsstjÀrna sedan Ärtionden, saxofonist och nÀstan ensam kvar i en epokgörande jazzgeneration dÀr mÄnga drogade hÄrt. Han mÄ vara nÀstan jÀmnÄrig med Steve Reich, i sin tur sÀkert lika viktig för konstmusikens utveckling. Men de tillhör ÀndÄ olika vÀrldar.
- Jag hörde honom redan nÀr jag gick pÄ college, sÀger Steve Reich som har ett intresse för tidig jazz och ett totalt ointresse för rockmusik.

Sonny Rollins dÀremot försöker inte framstÄ som nÄgon expert pÄ minimalistisk konstmusik:
- Jag var bekant med Mr Reichs namn och rykte. TyvÀrr har jag aldrig fÄtt tillfÀlle att lyssna sÄ mycket till hans musik, men jag har en idé om musiken som en universell kraft, och om likheter mellan vÄr musik pÄ mÄnga nivÄer.
Rollins, erkÀnd inte minst för sina improvisationer, talar om jazz som paraplyet för yngre musikyttringar som hiphop, och om musiken som överlÀgsen kraft:
- Musiken tar oss bort frÄn det vardagliga, nÀr jag improviserar Àr mitt sinne blankt, jag försvinner till en annan plats.
- Jag tÀnker pÄ musik dygnets alla vakna timmar. Jag Àr lycklig, jag har inget annat att göra, jag spelar inte golf till exempel.

Inte heller Steve Reich spelar golf. Han berömmer Polarpriset för att dela sina tillgÄngar mellan klassisk musik och populÀrmusik, och Àr glad ocksÄ eftersom han behöver ny vÀrmepanna hemma i huset. KvÀllen innan har han hört Kroumata framföra hans mest kÀnda stycke, Drumming, i Stockholms konserthus.
- Rummet pÄverkar spelningen, ungefÀr allt pÄverkar, alla kÀnslor musikerna har, vad de Ät till middag, vilken relation de har till sina flickvÀnner. Allt gÄr in i förestÀllningen. Man gör aldrig samma sak tvÄ gÄnger, det Àr all musiks vÀlsignelse.
Sonny Rollins
Född 1930 i New York.
Började spela jazz redan som 11-Äring.
Slog igenom definitivt med Saxophone colossus 1956.

Steve Reich
Född 1936 i New York.
Studerade pÄ Cornell university och tog en examen i filosofi.
Ville frÄn början bli jazztrummis.
Började experimentera med inspelade loopar under sextiotalet.
Slog igenom i den klassiska vÀrlden med Drumming frÄn 1971.
Har sedan dess varit en av de mest framstÄende moderna kompositörerna.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!