Priset Uppsala Grand Prix har utsetts av den internationella juryn och tilldelades under lördagskvällen den finska filmen Miten marjoja poimitarr av Elina Talvensaari, med motiveringen ”Globaliseringens invasion på heliga platser skildras på ett finkänsligt sätt och med fantastisk visuell poesi”. Och eftersom Uppsala Internationella Kortfilmfestival är erkänd av Academy of Motion Pictures Arts and Sciences blir Talvensaaris film därmed kvalificerad för en Oscarsnominering.
När Uppsala kommun skulle premiera en ung filmskapare delade man ut sitt filmpris till Ingmar Bergmans minne till den fransk/belgiska filmen Les navets empechent de dormir av Rachel Lang, med motiveringen ”Med modet att exponera skörheten hos en stark karaktär och spegla sorgen av att släppa taget, porträtterar regissören verkligheten i en relation med ett passerat bästföredatum”.
Den internationella juryns två hedersomnämnanden blev den skrattframkallande Skallamann av Maria Bock från Norge och den rörande franska Brandt Rhapsodie av François Avril m.fl.
I den svenska tävlingssektionen har de deltagande filmerna kvalificerat sig för nominering till en Guldbagge. På den svenska juryns bord låg uppgiften att utse Bästa svenska kortfilm 2011, ett pris som tilldelades No sex just understand av Mariken Halle. Juryn tyckte att vinnaren “lyckas kombinera det korta formatets styrkor i en tät och välspelad film” och att filmen “fångar ambivalensen i våra sociala spel på ett pricksäkert och lekfullt sätt”.
Film med bästa foto blev Myrlandet av Jonas Selberg Augustsén och den svenska juryns två hedersomnämnanden tilldelades Fanni Metelius för filmen Banga inte och Tova Mozard för sin Stora scenen.
Precis som vinnaren av Uppsala Grand Prix är vinnaren av bästa barnfilm kvalificerad för Oscarsnominering. Det blev den berörande historien om familj och kärlek, The Lighthouse av Po Chou Chi Den, som rodde hem festivalens yngsta utmärkelse.