Rapport frÄn ett sviktande skyddsnÀt

En dokumentÀrt influerad roman blir teaterpjÀs pÄ Uppsala stadsteaters scen Ettan: Charlotta von Zweigbergks "FattigfÀllan" . Publiken bjuds in till att vara medagerande i en berÀttelse om skyddsnÀt som inte fungerar.

Handlingen i "FattigfÀllan" utspelas i en sÀng.

Handlingen i "FattigfÀllan" utspelas i en sÀng.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur och Nöje2018-10-17 08:45

– Kvinnan i berĂ€ttelsen, Beata, Ă€r egenföretagare. NĂ€r hon blir lĂ„ngvarigt sjuk upptĂ€cker hon att samhĂ€llets skyddsnĂ€t inte riktigt fungerar som hon trott att det ska fungera, berĂ€ttar Sara Giese, regissör för förestĂ€llningen.

Beata gestaltas av Marika Holmström, som senast spelade pÄ Uppsala stadsteater i barnpjÀsen "Ensamcyklaren" 2003.

– Beata Ă€r en vĂ€lfungerande och framgĂ„ngsrik yrkeskvinna frĂ„n medelklassen som tagit mycket för givet. NĂ€r hon blir sjuk faller hon igenom helt och hon vet inte riktigt hur hon ska kunna be om hjĂ€lp. Hennes liv förĂ€ndras helt, sĂ€ger Marika Holmström om sin roll.

– PjĂ€sen skildrar fattigdom som faktiskt finns i vĂ„r tid, nĂ€r man faktiskt inte har rĂ„d att ens köpa mat.

Scenrummet bestÄr i princip av en stor sÀng dÀr publiken sitter pÄ alla fyra sidorna och blickar ner pÄ den utsatta Beata. Scenografen Zofi Lagerman har ocksÄ skapat kostym, som enligt Marika Holmström ligger nÀra hur hon sjÀlv brukar se ut.

Uppsala stadsteaters dramaturg Marie Persson Hedenius har gjort dramatiseringen av boken. Dess författare, Charlotta von Zweigbergk, var med lite initialt i arbetet med pjÀsen och har ocksÄ varit tillgÀnglig för ensemblen om de velat frÄga om nÄgot.

– PjĂ€sen Ă€r rena rysaren för frilansare, stoffet Ă€r ju vĂ€ldigt realistiskt i vĂ„r teaterbransch dĂ€r det Ă€r mĂ„nga som inte Ă€r fast anstĂ€llda. Men vi tvĂ„ har ocksĂ„ haft vĂ€ldigt roligt nĂ€r vi arbetat med uppsĂ€ttningen, sĂ€ger Sara Giese.

Hon har regisserat pĂ„ Uppsala stadsteater förut, till exempel ”Bitterfittan” 2007, samt Liv Strömqvists satir ”UppgĂ„ng och fall” och ”Det finns inget att vara rĂ€dd för” förra sĂ€songen. Hon tar ibland okonventionella grepp om sitt stoff. HĂ€r ska nĂ„gra frivilliga ur publiken fĂ„ vara motspelare till Beata.

– Fyra frivilliga röster ur publiken blir medagerande. De fĂ„r sĂ€ga det byrĂ„krater eller Beatas vĂ€nner sĂ€ger vid nĂ„gra tillfĂ€llen. Jag tĂ€nker mig att publiken Ă€r delaktig i berĂ€ttelsen, att den blir en bild av samhĂ€llet omkring Beata.

De fyra frivilliga ska ha hörlurar som de fÄr höra sina repliker i och som de sedan ska sÀga rakt av. Före förestÀllningen fÄr de tydliga instruktioner om hur det gÄr till.

– Vi har kört konceptet nĂ„gra gĂ„nger pĂ„ provförestĂ€llningar och det blir faktiskt bĂ„de drabbande och engagerande, sĂ€ger Sara Giese.

För den publik som Àr hugad att delta i förestÀllningen pÄ detta sÀtt gÀller det att vara dÀr i god tid och de fyra som medverkar fÄr varsin fribiljett för att se förestÀllningen vid ytterligare ett tillfÀlle.

"FattigfÀllan" har urpremiÀr pÄ Uppsala stadsteaters scen Ettan 20 oktober.

Skildring av samtida fattigdom

Charlotta von Zweigbergks roman "FattigfÀllan" gavs ut 2016 och nominerades till Augustpriset i kategorin fackböcker samma Är.

Det var dÄ författarens elfte bok.

Bokens Beata Àr ett fiktivt exempel, men allt som hÀnder henne Àr baserat pÄ verkliga hÀndelser.

Charlotta von Zweigbergk, född 17 september 1960 i Stockholm, Àr en svensk journalist och författare. Hon Àr syster med Helena von Zweigbergk som ocksÄ Àr författare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!