RÀtt lÄt för rÀtt person

KRÖNIKA. Anna Bergendahl hade det i Globen. Lena Meyer-Landrut hade i Fornebu Arena i Oslo.RĂ€tt lĂ„t för rĂ€tt person i rĂ€tt stund.

Roger Berglund, featurechef, UNT. Nyhetschef med planeringsansvar.

Roger Berglund, featurechef, UNT. Nyhetschef med planeringsansvar.

Foto: Nina Leijonhufvud

Kultur och Nöje2010-05-28 15:47
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

 

 FrĂ„n ovisst och spretigt Ă€r bilden plötsligt sjĂ€lvklar. NĂ€r 25 lĂ€nder lĂ„tar ocksĂ„ passerat dubbla snabbrepriser. Det Ă€r nĂ„gon som just denna kvĂ€ll har det som Ă€r kĂ€nslan av att vara lite extra. En lite udda, studsig beat, nĂ€stan klumpigt uttal, men stark nĂ€rvaro och massor av charm. Tysklands Satellite hade inte varit sĂ„ mycket utan Lena Meyer-Landruts sjĂ€lvklara framtrĂ€dande. JĂ€mför hennes enkla svarta klĂ€nning mot allt halvklĂ€tt och glittrigt.

Vi bÀnkar oss framför vÀrldens största direktsÀnda underhÄllningsprogram. SÄ hur mycket underhÄllning Àr det? Ganska mycket, faktiskt. Och det Àr mÄnga som bidrar för att roa de runt 120 miljoner som tittar.

Som den koreograf som sett till att Moldaviens plastsaxofonist i blÄ fantomentrikÄ juckar i takt till discorefrÀngen.

Den textförfattare som för Armenien tittat för djup i fruktskÄlen och funnit poesi i aprikoser.

Och dessa mÀn med gitarrer som bÄde har garderob och utstrÄlning som om de tagits direkt frÄn en blÄ trubadurstund vid brasan pÄ stranden.

Dessutom fick vi för kvÀllens bekanta oss med ett helt nytt ord - schlagerhuligan. Nu varken stjÀlpte eller hjÀlpte det Spaniens cirkuskabaret. Deras bidrag blev inte bÀttre efter omspel.

Nu fanns det de som föll tungt ocksÄ alldeles pÄ egen hand. FalsksÄngen saggade sönder delar av balladstÀmmningen, som för förhandsfavoriten Israel och inte minst Robert Wells fjÀrilsopera frÄn Vitryssland. OcksÄ Storbritannien sjöng bort sig i ett tÀmligen fattigt popbidrag nÀr körstÀmmorna skars sig genom det europeiska tv-nÀtet. Större krav Àr rimligt pÄ en nation som abonnerar pÄ en finalplats.

Tyskland hör ocksÄ som bekant till dem som köper sig en finalplats och ocksÄ dÀrifrÄn har flopparna varit mÄnga genom Ären. Det kunde lördagens vinnare ocksÄ ha varit - med en annan artist Àn Lena Meyer-Landrut. De som lyckas hittar kombinationen, inte nödvÀndigtvis det som Àr nytt i varje moment.

För nu resoneras det förstĂ„s vitt och brett om vad Sverige mĂ„ste göra för att Ă„terta en plats i finalfĂ€ltet. ”Bli mer internationellt” sĂ€ger Christer Björkman. Det finns det en rad exempel pĂ„ lĂ€nder som försökt. Redan för 30 Ă„r sedan skulle alla bli internationella och lĂ„ta som Abba. Senaste Ă„rtiondet, nĂ€r eurovision-familjen förökat sig i rekordfart, lĂ„g eurodiscodimman lĂ€nge tĂ€t i mĂ„nga öststater som vill flirta med vĂ€st.

Och i dag, vad Ă€r ”internationellt”, egentligen?

Genom de 25 melodier som tĂ€vlande pĂ„ lördagskvĂ€llen finns knappast en röd trĂ„d. Årets övervikt var möjligen ballader och nedtempo, men det var ju just vad Sverige tĂ€vlande med. Men det var ingen ballad som vann. TvĂ€rtom kom Turkiets rockshow tvĂ„a och bidrag frĂ„n Danmark och RumĂ€nien som stod pĂ„ högst traditionell grund, trea och fyra.

AlltsÄ: Bli inte internationell. Var traditionell.

 

LÄS MER

LÀs om vinnaren och alla placeringar pÄ UNT:s schlagersajt pÄ unt.se