Rosenberg sjunger folkliga koraler
SÄngerskan Susanne Rosenberg Àr en viktig profil inom vokal svensk folkmusik, i eget namn och med grupper som RotvÀlta och Rosenbergs sjua. Numera innehar hon den första tjÀnsten som adjunkt i folklig sÄng vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm.Dokumenterar koralMed sitt nya album Krokar, lÀnkar och krus bidrar hon förtjÀnstfullt till att dokumentera ett omrÄde som varit bristfÀlligt representerat pÄ skiva, nÀrmare bestÀmt den folkliga koralen, den traditionsbÀrande visan. Det hör till Susanne Rosenbergs konstnÀrliga profil att förena tradition med nytÀnkande, folkligt melodigods med annorlunda klangmöjligheter. Detta gÀller Àven Krokar, lÀnkar och krus, med hennes och Eva Aström-Runes röster flankerade av Leo Svenssons och Mats Olofssons cellospel. OcksÄ de bÄda sistnÀmnda bidrar med sÄng.VÀckelsesÄngerAlbumets sjutton folkliga koraler har till stor del hÀmtats frÄn 1695 Ärs svenska psalmbok och 1697 Ärs koralbok, men ocksÄ frÄn traditionsbÀrare runtom i landet, vÀckelsesÄnger och i nÄgra fall norska och estniska kÀllor. "Vi har helt enkelt valt de melodier och texter vi tycker om", förklarar Susanne Rosenberg i cd:ns texthÀfte. Och detta hörs i tolkningarna, som prÀglas av innerlighet och lyhördhet för materialet.Det Àr knappast insmickrande, snarare kÀrvt och lite knotigt, och de bÄda cellona söker inte förfina eller göra kammarbrodyr, utan anvÀnds mer som folkmusikinstrument, nÀstan pÄ fiolvis, med öppna vibratofria klanger.Gnistrande skarpSusanne Rosenbergs ornamentering Àr gnistrande konturskarp, emellanÄt tvinnas den samman med Eva Aström-Runes röst i suggestiva, kvartstonsfyllda och nÀrmast exotiska stÀmflÀtor, som frÄn en annan tid och plats, t ex i vackra Sion klagar med stor smÀrta, eller Till Betlehem mitt hjÀrta ilar. Eller sÄ lÀggs Aström-Runes röst som ett lÀngtansfullt ostinato i fjÀrran, i Lov ske dig. Förenar svenskt och engelsktApropÄ annorlunda inramning Àr det vÀrt att lyssna in Step On It, ett album med SkÄnebördiga nyckelharpsspelaren Niklas Roswall, vÀrldsmÀstare i nyckelharpa 1996, och engelske gitarristen Ian Carr. De blandar traditionella svenska folklÄtar, mestadels frÄn SkÄne, med eget material som tycks förena svenska och engelska influenser, med drag av bÄde polskor och jigs, samt ocksÄ mer lyriska-melodiska kvalitéer t ex i Ian Carrs New Hair.Samspelet mellan de bÄda Àr dynamiskt och fÀrgsprakande och jag skulle gÀrna höra dem live.NÀmner slutligen tvÄ aktuella utgÄvor frÄn oförtrötterliga folkmusiketiketten Giga, dels ett medryckande 50-Ärsjubileum med Boda Spelmanslag, dels ett charmigt lekfullt album med fiolspelarna Per-Olof Moll och Per Hardestam, med företrÀdesvis SÀrnarepertoar.
Susanna Rosenberg, Krokar, lÀnkar och krus (Drone/CDA)|Ian Carr & Niklas Roswall, Step On It (Drone/CDA)
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!