Under de senaste fyra Ären har Maria Björk varit konstnÀrlig ledare och chef för den lilla teatern med det breda programmet pÄ TrÀdgÄrdsgatan. Dessförinnan arbetade hon som producent under ett tiotal Är samtidigt som maken Paul Kessel var chef.
â Jag har varit hundraprocentigt engagerad i jobbet som chef för Regina. Det har verkligen handlat om 24/7 vecka ut och vecka in Ă„ret om. Det Ă€r nog enda sĂ€ttet man kan sköta det hĂ€r jobbet pĂ„, man kan inte gĂ„ pĂ„ halvfart. Samtidigt Ă€r det viktigt att inte gĂ„ över grĂ€nsen och bli uppslukad. Som tur Ă€r har jag haft fantastiska medarbetare som jag kunnat lita pĂ„ fullstĂ€ndigt, sĂ€ger hon.
Om det kÀnns vemodigt att lÀmna över ledarskapet? Nej, inte sÀrskilt. KÀrleken till Regina Àr intakt, men Maria Björk tillstÄr att det ska bli skönt att "slippa bestÀmma" och framöver kunna slÄ sig ned i salongen som en vanlig besökare. Hon fyller 65 i början av 2020 och kommer att slutföra en del projekt under den tid som ÄterstÄr till pensionsdagen.
En av anledningarna till att Maria Björk trivts sÄ bra Àr den stora och trogna publiken. Teatern har sedan lÀnge Àven en stor vÀnförening, vars ideella insatser blivit en av teaterns grundpelare. Medlemmarna fungerar som ambassadörer och bemannar garderoben bland mycket annat.
Om Regina och publiken har ett nÀra förhÄllande sÄ gÀller detsamma för relationen mellan teatern och alla de skÄdespelare och artister som upptrÀder. MÄnga av dem har blivit stammisar. Dit hör artister som Lennie Norman. Ronny Eriksson, Carl-Einar HÀckner, Maria Möller med flera. Maria Björk har ofta fÄtt höra att "det Àr som att komma hem" nÀr nÄgra kvÀllar pÄ Regina finns med i turnéschemat.
â Lill-Babs var en av dem som trivdes i det lilla formatet hos oss. Hon var alltid sĂ„ gullig. FrĂ„gade man om hon ville ha en bit mat sa hon alltid: "nej, det behövs inte, det rĂ€cker med en knĂ€ckemacka", berĂ€ttar Maria Björk.
PÄ Regina finns ocksÄ gott om utrymme för Uppsalabaserad musik och underhÄllning. Jazzkonstellationen Peter Lind & The Cabaret Band, underhÄllaren Jacke Sjödin och Kesselofski & Fiske hör till de flitigaste gÀsterna.
â MĂ„nga av "vĂ„ra" artister skulle egentligen kunna fylla större salonger. Men det blir inte samma upplevelse för publiken i en stor sal som i en intim salong. Det gör att mĂ„nga heller kör nĂ„gra kvĂ€llar i rad hos oss i stĂ€llet för att ge en enstaka förestĂ€llning pĂ„ en större scen, sĂ€ger Maria Björk.
Regina Àr ocksÄ hem för mÄnga av gymnasieskolornas shower och musikaler liksom flera av studentspexen och Wiks folkhögskola.
â Det Ă€r sĂ„ vi vill ha det, brett och varierat. Men samtidigt som Regina ska vara ett hus för alla sĂ„ betyder det inte att vi ska vara en scen dĂ€r man bara kan gĂ„ upp och lattja. Alla produktioner mĂ„ste hĂ„lla hög nivĂ„.
SjĂ€lv har Maria Björk inte kĂ€nt nĂ„gon dragning till att stĂ„ pĂ„ scen trots att hon som elvaĂ„ring faktiskt upptrĂ€dde i 60-talets stora nöjesprogram i SVT: Hylands hörna. Det var 1966 â i den hörna som gĂ„tt till tv-historien pĂ„ grund av Per Oscarssons tilltag att klĂ€ av sig i underklĂ€derna.
â Jag var med i en sĂ„nggrupp som sjöng gospel under Aase FridegĂ„rds ledning. Vi höll i gĂ„ng under nĂ„gra Ă„r och det var riktigt kul, minns hon.
Som pensionÀr planerar Maria Björk att ta upp en hobby som hon inte riktigt haft tid till under yrkeslivet.
â Jag Ă€lskar att mĂ„la. Det ska bli underbart att kunna Ă€gna sig Ă„t det.