Hur överför man sin kÀrlek till operan till en person som har exakt noll relation till konstformen? GÄr det ens? Den frÄgestÀllningen tar sig tenoren Rickard Söderberg an i vÄr i SVT-programmet "HjÀlp! Jag ska gÄ pÄ opera".
För att finna svaret behövde han hitta personer som aldrig satt sin fot i ett operahus.
ââOfta nĂ€r man pratar om opera pĂ„ tv sĂ„ blir det lite "stiff upper lip". Jag Ă€r helt ointresserad av det â jag vill visa min relation till operan och för mig Ă€r den underbar, hĂ€rlig, enkel och okomplicerad. Det blev min uppgift att visa gĂ€sterna hur gött det Ă€r med opera, sĂ€ger Söderberg till TT.
GĂ€sternas planhalva
Han gÀstas av fem kÀnda svenskar i lika mÄnga program: popstjÀrnan Peg Parnevik, sÄngerskan Kikki Danielsson, fotbollsexperten Daniel Nannskog, rallykartlÀsaren Tina Thörner och Scorpions-trummisen Mikkey Dee.
För att fĂ„ deltagarna att nĂ€rma sig operan behövde Söderberg först ta sig in pĂ„ deras planhalva för att hitta gemensamma nĂ€mnare. Rallyföraren Tina Thörner anvĂ€nder exempelvis loggböcker i sitt arbete â dĂ„ blev det givet med ett besök hos operans inspicient som ocksĂ„ jobbar med loggböcker. Kikki Danielsson Ă€r Ă„ sin sida intresserad av rösten och dess funktioner och fick dĂ€rför följa med Söderberg pĂ„ röstmassage.
ââGĂ€sterna har vĂ€ldigt olika personligheter och jag fick försöka hitta aktiviteter som fungerar i deras kontext, sĂ€ger han och tar Daniel Nannskog som exempel pĂ„ en deltagare som verkligen överraskade:
ââHan tog sig an det hela som om det vore en VM-match! Han pluggade pĂ„ som ett djur och hade stenkoll, jag blev mycket imponerad!
Höga trösklar
Varför upplevs dÄ trösklarna in till operahusen sÄ höga? Enligt Rickard Söderberg beror det till stor del pÄ nedÀrvda fördomar kring vad opera egentligen Àr och vilka sociala koder som gÀller dÀr. Ett arv frÄn operans begynnelse, dÄ "ett gÀng mÀnniskor i norra Italien med alldeles för mycket pengar och tid bara ville imponera pÄ sina vÀnner". Och nÀr kungen var den enda sjÀlvklara gÀsten pÄ operaförestÀllningarna blev det ganska... nischat.
ââDet gör ju att man har en del att slĂ„ss mot i dag. Det har Ă€ndrats en del pĂ„ 400 Ă„r, men tanken om att det mĂ„ste vara lite sĂ€rskilda krusiduller Ă€r fortfarande nedĂ€rvd, sĂ€ger han.
Men de sociala koderna pÄ operan Àr faktiskt precis desamma som pÄ vilket annat stÀlle i samhÀllet som helst: Man beter sig, har gÀrna pÄ sig klÀder, man gÄr dit och sedan gÄr man hem. Det Àr inte konstigare Àn sÄ, menar Söderberg.
Nyfikenhet
NÀr "HjÀlp! Jag ska gÄ pÄ opera" nu börjar sÀndas hoppas Rickard Söderberg att programmet ska leda till att nÄgon kanske letar upp ett operaklipp pÄ nÀtet, tittar pÄ det, och sedan faktiskt gör slag i saken och köper en operabiljett.
ââDĂ„ Ă€r min lycka total! Om programmet vĂ€cker nyfikenhet hos folk betyder det att lusten att undersöka vidare ocksĂ„ kommer. Och med den lusten kommer i förlĂ€ngningen kĂ€rleken till operan. Om man bara ger den en chans sĂ„ Ă€r den svĂ„r att inte Ă€lska sĂ€ger han.