Mahognypaneler och bÄrder med blommiga tapeter omgÀrdar ett livligt sorl pÄ Williams Pub en lördag i november. I kvÀll ska tvÄ Uppsalabaserade rockband, Döda Havet och Assblaster, spela hÀr och trots att det Àr en timme kvar tills de förstnÀmnda gÄr upp pÄ scenen sÄ Àr det redan fullsatt. Just hÀr och nu Àr det svÄrt att se hur illa det Àr stÀllt med tillgÄngen pÄ scener för de lokala banden i Uppsala, men det Àr ett faktum som snart gör sig pÄmint.
â JasĂ„, Ă€r det spelning pĂ„ gĂ„ng ikvĂ€ll? undrar bordsgrannen Olle. Jag kommer hit emellanĂ„t, men ikvĂ€ll blir första gĂ„ngen jag ser livemusik hĂ€r.
I vÀntan pÄ att banden ska börja spela samtalar vi en stund. Olle berÀttar att han flyttade hit med sina förÀldrar 1977.
ââJo, sĂ„ jag Ă€r uppvuxen med stĂ€llen som Rackis. Det finns vĂ€l inte riktigt nĂ„got liknande i dag. Kanske att Hijazz var jĂ€mförbart i sin betydelse för musiklivet i Uppsala, men de har vĂ€l stĂ€ngt nu.
Bistro Hijazz har mycket riktigt lagt ner sin verksamhet under 2016, och detsamma gÀller Pub 19. BÄda tvÄ var uppskattade och vÀlbesökta scener för de lokalt baserade banden och Àr de senaste i raden av scener i Uppsala som försvunnit.
ââDet Ă€r ju inte bara musikerna som tycker att det hĂ€r Ă€r trĂ„kigt, fĂ„r man hoppas.
PĂ„ den kullerstensklĂ€dda innergĂ„rden bakom det som tidigare var Pub 19 sitter Linda Brandemark och blickar ut i snöslasket frĂ„n CrĂȘperie Lemoni. Hon jobbar en trappa upp pĂ„ Studieförbundet Bilda som musikkonsulent.
ââPub 19 och Hijazz har under lĂ„ng tid haft vĂ€ldigt mycket musik, mĂ„nga kvĂ€llar i veckan. Det har ju bidragit till bĂ„de speltillfĂ€llen för en massa band och att mĂ„nga band har kommit till Uppsala, men ocksĂ„ att mĂ„nga gĂ„r ut och lyssnar pĂ„ livemusik.
Linda Àr sjÀlv musiker och har mÄnga Ärs erfarenhet av att upptrÀda pÄ Uppsalas scener. Scener som inte lÀngre finns kvar. Hon berÀttar att det naturligtvis kÀnns trÄkigt.
ââDet har ju bara blivit fĂ€rre och fĂ€rre stĂ€llen, och nu nĂ€r Pub 19 och Hijazz har lagts ner sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt fĂ„ scener kvar för det hĂ€r mellanskiktet av band, konstaterar Linda och drar en djup suck.
ââSamtidigt sĂ„ tĂ€nker jag att man mĂ„ste vara öppen för förĂ€ndring. Det Ă€r klart att det Ă€r lĂ€tt att sitta och vara nostalgisk. Men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ som att det gĂ„r Ă„t ett lite trĂ„kigt hĂ„ll. Vi Ă€r Sveriges fjĂ€rde största stad, vi vĂ€xer sĂ„ det knakar, men just kultur- och musiklivet Ă€r just nu rĂ€tt dött.
Hon berÀttar att det ÀndÄ finns ett visst utbud av bra scener, Ätminstone för ungdomar. Studieförbunden erbjuder ocksÄ hjÀlp för band i alla Äldrar och genrer att ordna lokaler, ljudtekniker och möjligheter att spela in sin musik.
ââVi försöker erbjuda tillfĂ€llena, men ocksĂ„ ge verktygen för att banden ska kunna göra det sjĂ€lva, genom att lĂ„na ut till exempel PA, backline och sĂ„dant. Vill man spela fĂ„r man hitta ett sĂ€tt att göra det, sĂ„ vi uppmuntrar alltid de egna initiativen. Men det krĂ€vs ju mĂ„nga saker. Stöd till arrangörer, absolut, men det krĂ€vs ocksĂ„ att banden förstĂ„r hur svĂ„rt det Ă€r, att det blir ett samarbete.
Linda funderar över hur intresset för livemusik ser ut i Uppsala idag, och vilken roll stadens krögare har i situationen.
â Sverige Ă€r ju ett musikland. Men frĂ„gan Ă€r vad som hĂ€nder framĂ„t om det inte finns nĂ„gonstans att spela och utvecklas pĂ„? Det Ă€r ju ett led i utvecklingen för att bli ett större band, och för att ha den musikexporten som vi har. Uppsalas musikliv ska inte stĂ„ och falla med nĂ„gra krögare, kan jag tycka. SĂ„ dĂ€r undrar jag lite kring Uppsalaborna â vill vi ha livemusik eller inte? Och i sĂ„ fall, kan vi tĂ€nka oss att betala en hundring för ett band som man inte kĂ€nner till?
PÄ Williams Pub bryter tunga bastrummor igenom sorlet, och praktiskt taget alla jeans- och lÀderprydda figurer i lokalen börjar instinktivt trumma i takt pÄ det som finns till hands. NÀr gitarristen i Döda Havet drar kvÀllens första ackord finns knappt ett ledigt hörn kvar i lokalen. Det mÀrks att intresset Àr stort.
Ute vid sexans Ă€ndhĂ„llplats i Fyrislund vajar Studieförbundet ABF:s fana över Musikfabriken. HĂ€r trĂ€ffar vi Patrik Sporrong som jobbar med studieverksamhet och musik. Han spelar ocksĂ„ bas i Uppsalabanden F.K.Ă (Freddy Kruegerâs Ănderwear) och Haerdsmaelta.
â Det kĂ€nns som att livemusiken pĂ„ klubbar gĂ„r igenom nĂ„gon slags generationsvĂ€xling. SĂ„dana skiften har ju alltid funnits, men det hĂ€r har pĂ„gĂ„tt sĂ„ jĂ€kla lĂ€nge. Och nu senast Hijazz och Pub 19, det förvĂ„nade mig. Jag hade snarare trott att det skulle öppna nĂ„got nytt stĂ€lle, inte att Ă€nnu fler skulle stĂ€nga. Redan nĂ€r jag började spela hĂ€r i mitten av 80-talet klagades det pĂ„ utbudet av scener. Men om man jĂ€mför med nu sĂ„ var det ju jĂ€ttebra.
Patrik sitter inne pÄ mÄnga Äsikter, och mÄlar gÀrna sin kritik av Uppsalas kulturliv med bred pensel. Han menar att bristen pÄ scener bara Àr ett symptom i mÀngden.
ââJag tycker att Uppsala saknar mötesplatser, och jag anser att det gĂ„r igen i hur samhĂ€llet ser ut i övrigt, att det Ă€r vĂ€ldigt individualistiskt. Man har nĂ„gonstans tappat solidariteten, gemenskapen. âVĂ€lkommen hit, vĂ€lkommen hemâ, jo, men till vad liksom? Sedan kan jag naturligtvis förstĂ„ att en stad som Uppsala vĂ€xer. Men jag tror det Ă€r livsfarligt att tappa sjĂ€len.
Han menar att Uppsala som stad inte Àr tillrÀckligt bra pÄ att ta hand om de talanger som finns hÀr och att de blir lidande nÀr det inte finns nÄgra scener att synas pÄ.
ââSĂ„ jordmĂ„nen borde vara bĂ€ttre Ă€n nĂ„gonsin för ett stĂ€lle med livemusik, eftersom det inte finns nĂ„got. Jag tycker det Ă€r sĂ„ konstigt att ingen tar den bollen. Men nu hĂ„ller vi tummarna för Danne pĂ„ Open Mind som har börjat slĂ€ppa lokala akter pĂ„ ett litet skivbolag, vilket Ă€r jĂ€ttekul. Och det Ă€r ju det hĂ€r jag menar med solidariteten, nĂ€r man har en stolthet över staden och talangerna som kommer dĂ€rifrĂ„n, att man stöttar varandra. Det tror jag Ă€r jĂ€tteviktigt.
â Hörrni, den hĂ€r kvĂ€llen ska vi fan komma ihĂ„g jĂ€vligt lĂ€nge!
SÄngaren i Assblaster fÄr genast hela Williams Pub att stÀlla sig upp och vrÄla. Innan de har hunnit halvvÀgs genom första lÄten stÄr de inbitna fansen i bar överkropp, och det Àr ordentligt drag i stÀrkarna. Just en kvÀll som denna Àr det svÄrt att vara orolig för den distade delen av Uppsalas scener, men det kan ocksÄ vara undantaget som bekrÀftar regeln, ett ensamt ljus i mörkret. Musiker, eldsjÀlar och kritiska röster finns det gott om. Detsamma gÄr inte att sÀga om scenerna.
kultur@unt.se