Det där med dirigenten som viftar så att till och med luften gläds, var det Tage Danielsson som skrev om. Och då handlade det om Eric Ericson, Robert Sunds läromästare och företrädare i OD. Men förmodligen har luften blivit ganska munter också när Robert Sund har viftat in sina körsångare i takt och ton genom åren. Det är med dirigenter och körledare, som med trafikledare på stora flygplatser: de måste kunna se åt flera håll samtidigt och tänka i både parallella och korsande banor på samma gång. Att arrangera befintlig musik för sina körer/orkestrar hör nog också till jobbet. Men förmågan att komponera egen musik är inget måste.
Fast Robert Sund kan, vill och gör det. Och jubileumskonserten i Aulan i Uppsala bjuder helt och hållet på Sundmusik, såväl kompositioner som arrangemang, däribland Mässan (den heter så) som han skrev när Uppsala musikklasser 25-årsjubilerade 2007.
–Mässan, Resan till Nineve och Voices and the Voice är mina tre senaste större verk – alla var fantastiskt roliga att skriva, säger han och lägger till att han över huvud taget har väldigt roligt i livet, så gott som hela tiden.
–Jag gör ju precis det jag vill göra! Fortfarande får jag beställningar på ny musik och arrangemang och är efterfrågad även internationellt. Jag mår bra av det jag gör och har tur att vara någorlunda frisk i största allmänhet. Dessutom har jag en fin familj!
Han har nyss kommit hem efter att ha varit på gymmet och ser glad och rosig och inte särskilt 70-årig ut när han häller upp var sin kopp kaffe innan han sätter sig vid flygeln och spelar och sjunger några takter ur ett par av sina egna verk. Det är lite lek över det hela.
–Musik får inte vara för allvarlig. Det är roligt både att skriva och framföra musik. Spel och lek, säger han med tillägget att sorgemusik i olika former naturligtvis är viktig – inte minst i påsk.
Året 2012 artar sig att bli ett hektiskt Robert Sund-år. Jubileumskonserten är inte det enda evenemanget och uppdraget. Han skriver ett arrangemang till en av sångerna i OD:s serenadkonsert i vår; en kanadensisk manskör vill ha ett fem-sex minuter långt specialkomponerat stycke till en konsert i december; en tysk kyrkokör har just skickat text för Robert Sund att tonsätta inför ett jubileum 2013; i maj ska fyra tyska körer samarbeta i Mahlers andra symfoni och Robert Sund ska studera in körsatsen med körerna; en manskör i Harstad i Nordnorge vill körarrangemang till dussinet sånger av en lokal poet och vistonsättare...
–Jag skriver faktiskt sällan musik utan att ha en beställning, säger han.
Hans pensionärsliv innehåller alltså mycket arbete, men också en del lek. Till exempel när Robert Sund lirar jazzpiano tillsammans med Bertil Fernqvist på gitarr och Curt Andersson på bas. Leken är givetvis på allvar, likaväl som arbetet är på lek, när det gäller Robert Sund.
–Och jubileumskonserten – den är en riktig egotripp!
Tre Sundverk
Mässan, ett verk för sopran-och barytonsolo, blandad kör och symfoniorkester, skrivet för Uppsalas musikklasser. Lekfullt, med tre slagverkare, häftiga klusterstämmor, vackra melodislingor och mycket rytm.
Resan till Nineve, med text av Uppsalaprofessorn Christer Åsberg och utgångspunkt i berättelsen om Jona, och med Ods mäktiga mansröster i kombination med Brass Brothers klingande mässing. 16-stämmig kanon sjungs med fördel med kören omringande publiken.
Voices and the Voice, Christer Åsbergs texter till Uppsalakonstnären Michel Östlunds målningar – verket skrivet för kören La Capella och två slagverkare. Konsert med bildvisning: en audi-visuell upplevelse.
Tre röster om Robert Sund
Christer Åsberg, textförfattare:
–Han är multimusikalisk, kvalitetsmedveten och humoristisk.
Hasse Samuelsson, OD-veteran:
–Han är effektiv, en god psykolog och en strålande arrangör-kompositör.
Marianne Löfquist, Allmänna Sången-veteran:
–Han är en inspirerande körledare, bra arrangör och tonsättare, sansad person.