Det dÀr med dirigenten som viftar sÄ att till och med luften glÀds, var det Tage Danielsson som skrev om. Och dÄ handlade det om Eric Ericson, Robert Sunds lÀromÀstare och företrÀdare i OD. Men förmodligen har luften blivit ganska munter ocksÄ nÀr Robert Sund har viftat in sina körsÄngare i takt och ton genom Ären. Det Àr med dirigenter och körledare, som med trafikledare pÄ stora flygplatser: de mÄste kunna se Ät flera hÄll samtidigt och tÀnka i bÄde parallella och korsande banor pÄ samma gÄng. Att arrangera befintlig musik för sina körer/orkestrar hör nog ocksÄ till jobbet. Men förmÄgan att komponera egen musik Àr inget mÄste.
Fast Robert Sund kan, vill och gör det. Och jubileumskonserten i Aulan i Uppsala bjuder helt och hÄllet pÄ Sundmusik, sÄvÀl kompositioner som arrangemang, dÀribland MÀssan (den heter sÄ) som han skrev nÀr Uppsala musikklasser 25-Ärsjubilerade 2007.
âMĂ€ssan, Resan till Nineve och Voices and the Voice Ă€r mina tre senaste större verk â alla var fantastiskt roliga att skriva, sĂ€ger han och lĂ€gger till att han över huvud taget har vĂ€ldigt roligt i livet, sĂ„ gott som hela tiden.
âJag gör ju precis det jag vill göra! Fortfarande fĂ„r jag bestĂ€llningar pĂ„ ny musik och arrangemang och Ă€r efterfrĂ„gad Ă€ven internationellt. Jag mĂ„r bra av det jag gör och har tur att vara nĂ„gorlunda frisk i största allmĂ€nhet. Dessutom har jag en fin familj!
Han har nyss kommit hem efter att ha varit pÄ gymmet och ser glad och rosig och inte sÀrskilt 70-Ärig ut nÀr han hÀller upp var sin kopp kaffe innan han sÀtter sig vid flygeln och spelar och sjunger nÄgra takter ur ett par av sina egna verk. Det Àr lite lek över det hela.
âMusik fĂ„r inte vara för allvarlig. Det Ă€r roligt bĂ„de att skriva och framföra musik. Spel och lek, sĂ€ger han med tillĂ€gget att sorgemusik i olika former naturligtvis Ă€r viktig â inte minst i pĂ„sk.
à ret 2012 artar sig att bli ett hektiskt Robert Sund-Är. Jubileumskonserten Àr inte det enda evenemanget och uppdraget. Han skriver ett arrangemang till en av sÄngerna i OD:s serenadkonsert i vÄr; en kanadensisk manskör vill ha ett fem-sex minuter lÄngt specialkomponerat stycke till en konsert i december; en tysk kyrkokör har just skickat text för Robert Sund att tonsÀtta inför ett jubileum 2013; i maj ska fyra tyska körer samarbeta i Mahlers andra symfoni och Robert Sund ska studera in körsatsen med körerna; en manskör i Harstad i Nordnorge vill körarrangemang till dussinet sÄnger av en lokal poet och vistonsÀttare...
âJag skriver faktiskt sĂ€llan musik utan att ha en bestĂ€llning, sĂ€ger han.
Hans pensionÀrsliv innehÄller alltsÄ mycket arbete, men ocksÄ en del lek. Till exempel nÀr Robert Sund lirar jazzpiano tillsammans med Bertil Fernqvist pÄ gitarr och Curt Andersson pÄ bas. Leken Àr givetvis pÄ allvar, likavÀl som arbetet Àr pÄ lek, nÀr det gÀller Robert Sund.
âOch jubileumskonserten â den Ă€r en riktig egotripp!
Tre Sundverk
MÀssan, ett verk för sopran-och barytonsolo, blandad kör och symfoniorkester, skrivet för Uppsalas musikklasser. Lekfullt, med tre slagverkare, hÀftiga klusterstÀmmor, vackra melodislingor och mycket rytm.
Resan till Nineve, med text av Uppsalaprofessorn Christer à sberg och utgÄngspunkt i berÀttelsen om Jona, och med Ods mÀktiga mansröster i kombination med Brass Brothers klingande mÀssing. 16-stÀmmig kanon sjungs med fördel med kören omringande publiken.
Voices and the Voice, Christer Ă sbergs texter till UppsalakonstnĂ€ren Michel Ăstlunds mĂ„lningar â verket skrivet för kören La Capella och tvĂ„ slagverkare. Konsert med bildvisning: en audi-visuell upplevelse.
Tre röster om Robert Sund
Christer Ă
sberg, textförfattare:
âHan Ă€r multimusikalisk, kvalitetsmedveten och humoristisk.
Hasse Samuelsson, OD-veteran:
âHan Ă€r effektiv, en god psykolog och en strĂ„lande arrangör-kompositör.
Marianne Löfquist, AllmÀnna SÄngen-veteran:
âHan Ă€r en inspirerande körledare, bra arrangör och tonsĂ€ttare, sansad person.