Svårt få stöd på Kickstarter

Torment: Tides of Numenera har satt rekord på finansieringssajten Kickstarter efter att ha samlat in över fyra miljoner dollar.

Joachim Holmér och Jenny Nordenborg på Neat corp.

Joachim Holmér och Jenny Nordenborg på Neat corp.

Foto: Joachim Holmer

Kultur och Nöje2013-05-06 11:57

För några veckor sedan satte Torment: Tides of Numenera rekord på Kickstarter efter att ha samlat in över fyra miljoner dollar. Men det är inte alla som är i närheten av att vara lika lyckosamma.
I början av april ber svenska Neat Corp om finansiering via Kickstarter för Flowstorm, ett webbaserat spel som studion hoppas kunna ge ut på marknaden som ett fullt spel.

Att det skulle bli en kampanj över huvud taget var inte något självklart eftersom man inte kan lägga upp Kickstarter-projekt som boende i Sverige. Därför har de fått gå via ett amerikanskt företag som de har haft kontakt med sedan tidigare.
Efter en månad, när Kickstarter-kampanjen nästan är slut, har drygt 4 000 dollar av de 50 000 dollar man har satt som mål samlats in. Trots det hyser Jenny Nordenborg på Neat Corp ett visst hopp.
– Visst går kampanjen väldigt långsamt och det känns tveksamt om vi kommer nå vårt mål men det har hänt förut att projekt fått en plötslig push. Vi ger inte upp förrän det är över, säger hon.

Några dagar senare postar hon ett inlägg på Facebook där hon skriver att kampanjen inte mår så bra. Hon är övertygad om att det går att lyckas, men att Neat Corp bara inte har hittat sina spelare än. Som svar får hon flera kritiska röster. Någon tycker att målet är för högt, en annan säger att spelet är för oförlåtande. Jenny Nordenborg håller inte med om att 50 000 dollar är för mycket eftersom en stor del försvinner i skatter och avgifter.

Mycket av den kritik som Kickstarter och liknande sajter har fått handlar just om att det är svårt för mindre kända utvecklare att lyckas. Och ser man på de projekt som har dragit in mest pengar på Kickstarter syns främst stora namn. Här finns uppföljaren på det populära PC-spelet Planescape Torment och projekt från välkända utvecklare som Double Fine (Psychonauts) och Obsidian (Fallout: New Vegas).

Oavsett hur det går för Neat Corp betyder inte Kickstarter-kampanjen att de kommer att sluta arbeta med Flowstorm.
Den webbaserade versionen av spelet har nästan 3 000 registrerade användare och planen på att få en fullversion finansierad kommer finnas kvar.
– Det finns massor av lärdomar vi tar med oss av detta och om denna inte lyckas kommer vi lansera en ny kampanj på Kickstarter. Men då sänker vi målet och delar upp projektet i mindre delar, säger Jenny Nordenborg.

Kickstarter
Sajten Kickstarter bygger på att utvecklare ber allmänheten om hjälp med finansieringen för att nå ett på förhand specificerat mål. Om målet nås är tanken att projektet ska bli verklighet, om målet inte nås får inte utvecklarna några pengar alls. Under 2012 använde över två miljoner människor Kickstarter för att finansiera något projekt. Tillsammans samlade de in nästan 320 miljoner dollar. Spelen stod för den största delen, med 83 miljoner insamlade dollar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!