Sveriges Radios romanpris till Björn Runeborg
För sin sparsmakade och rosade roman Dag får Björn Runeborg Sveriges Radios romanpris.
Efter att ha skrivit Dag först som helaftonspjäs, senare som radioteater och därefter som roman, träffade Björn Runeborg äntligen rätt.
Foto: Martin Runeborg
Likafullt vann Björn Runeborg priset på 30 000 kronor. I konkurrensen med bland andra Peter Kihlgårds Kicki & Lasse och Martina Lowdens Allt valde Sveriges Radios lyssnarjury Björn Runeborgs roman Dag, en ömsint skildring av mänskligt sökande efter mening och vägar.
Med sina 28 romaner och ännu fler pjäser för tv, radio och teater är Björn Runeborg, 70 år, en av landets mest produktiva författare, om än inte särskilt känd. Dag fick strålande recensioner när den kom i höstas och är också en berättelse Björn Runeborg arbetat med extra länge. Först som helaftonspjäs, några år senare skrev han om den centrala scenen till radioteater, och slutligen som roman.
- Först då träffade jag rätt. Jag har arbetat så mycket med den, i olika genrer. Tidigare har jag varit snabbare, kanske alldeles för hastig. Jag har livnärt en familj som författare, jag har varit tvungen att vara produktiv. Den här romanen har jag jobbat med länge och jag känner att det varit av godo.
Oklanderligt nationalhelgon
Berättelsen kretsar kring bilden av Dag Hammarskjöld som oklanderligt nationalhelgon, så som han framställdes under Björn Runeborgs ungdomstid. Huvudpersonerna Miranda och Henrik lär känna den blivande generalsekretaren när han går på läroverket i Uppsala och börjar dyrka honom på avstånd.
I takt med att han blir alltmer upphöjd och en för dem avlägsen och närmast fiktiv person växer också förälskelsen. I synnerhet för Miranda tar den sig närmast religiösa dimensioner.
Det låter lite sorgligt. De upphöjer honom i stället för sig själva?
- Kanske upphöjer de sig själva med hjälp av honom, de räknar sig hans framgångar till godo. Det är lika mycket det.
Vad skriver du på nu?
- Jag har en halvfärdig roman, sedan sysselsätter jag mig med paret Erlander, Tage och Aina. Jag har träffat dem en gång, och det här något speciellt med dem, som jag utforskar med den fiktiva berättelsen som verktyg.
Övriga nominerade
+ Hjärnmänniskan av Gabriella Håkansson
+ Kicki & Lasse av Peter Kihlgård
+ Allt av Martina Lowden
+ Kupa av Marie Norin
+ Världens sista roman av Daniel Sjölin
Tidigare vinnare
2007: Jonas Hassen Khemiri för Montecore
2006: Eva Adolfsson för Förvandling
2005: Lotta Lotass för Tredje flykthastigheten
2004: Christine Falkenland för Öde
2003: Torgny Lindgren för Pölsan
2002: Kerstin Norborg för Min faders hus
2001: Agneta Pleijel för Lord Nevermore
2000: Beate Grimsrud för Jag smyger förbi en yxa
1999: Magnus Florin för Syskonen
1998: Elisabeth Rynell för Hohaj
1997: Magnus Dahlström för HEM
1996: Henning Mankell för Comedia infantil
1995: Carola Hansson för Andrej
1994: Lars Andersson för Vattenorgeln
+ Hjärnmänniskan av Gabriella Håkansson
+ Kicki & Lasse av Peter Kihlgård
+ Allt av Martina Lowden
+ Kupa av Marie Norin
+ Världens sista roman av Daniel Sjölin
Tidigare vinnare
2007: Jonas Hassen Khemiri för Montecore
2006: Eva Adolfsson för Förvandling
2005: Lotta Lotass för Tredje flykthastigheten
2004: Christine Falkenland för Öde
2003: Torgny Lindgren för Pölsan
2002: Kerstin Norborg för Min faders hus
2001: Agneta Pleijel för Lord Nevermore
2000: Beate Grimsrud för Jag smyger förbi en yxa
1999: Magnus Florin för Syskonen
1998: Elisabeth Rynell för Hohaj
1997: Magnus Dahlström för HEM
1996: Henning Mankell för Comedia infantil
1995: Carola Hansson för Andrej
1994: Lars Andersson för Vattenorgeln
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!