Tillsammans Àr vi lÀsare

I dag blir lÀsningen allt mer en social aktivitet - precis som pÄ antiken, skriver Alexandra Borg.

Ayub Abdelwahab och Kevin Helén tillsammans framför lÀsplattan.

Ayub Abdelwahab och Kevin Helén tillsammans framför lÀsplattan.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

Kultur och Nöje2012-12-15 09:00

I den vÀsterlÀndska kulturen har lÀsning betraktats som en av de mest enskilda av praktiker, nÄgot man gör i avskildhet. Den tysta lÀsningen var dock mer eller mindre okÀnd under antiken. DÄ var det höglÀsning som gÀllde, antingen du var ensam eller del av en grupp. Litteratur var en social angelÀgenhet, och som utövare skulle du dela dina upplevelser med andra.

Idag har den sociala lÀsningen som fenomen fÄtt förnyad aktualitet. Förklaringen stavas internet och sociala medier. Att socialisera kring boken och lÀsandet har blivit det nya svarta i bokbranschen. Sajter som öppnar för sÄdan social lÀsning har miljontals unika besökare i mÄnaden, och intresset för att "connecta" med berÀttelser bara ökar.

Sammantaget Àr intrycket att social lÀsning kan ge ett ökat engagemang för boklÀsande i allmÀnhet och litterÀr kultur i synnerhet: lÀsförstÄelsen fördjupas och intresset för ett visst författarskap intensifieras.

För förlÀggarna och förlagen kan den sociala lÀsningen fÄ stora konsekvenser, i en tid dÄ de fysiska bokklubbarna bÀr sig allt sÀmre ekonomiskt kan den öppna upp för nya försÀljningskanaler, nya aktörer och i slutÀnden en ökad försÀljning. Social lÀsning bidrar ocksÄ till att texten, verket, lever ett lÀngre liv. Den Àr ett effektivt sÀtt att koppla samman författarna med sin publik, ett mervÀrde viktigare Àn nÄgot för den sjÀlvpublicerande skribenten.

HÀr Àr nÄgra av de frÀmsta sajterna för social lÀsning:

Readmill.com
Presenterar sig som:
A curious community of readers, highlighting and sharing the books they love.

Readmill Àr ett Berlinbaserat företag som grundades 2011 av svenskarna Henrik Berggren och David Kjelkerud. Det Àr en plattform dÀr du pÄ ett smidigt sÀtt kan lÀsa en ebok och samtidigt dela med dig av lÀsningen. Idén Àr förbluffande enkel. LÀsaren skapar ett konto pÄ Readmills hemsida, och efter att ha registrerat anvÀndaruppgifter Àr det bara att sÀtta i gÄng. Man kan ansluta de eböcker man redan Àger, eller lÄnar, eller sÄ kan man ta del av de böcker som redan finns inlagda.

PÄ en surfplatta som Ipad laddas Readmillplattformen ned i form av en app. Inom kort kommer företaget ocksÄ finnas tillgÀngliga pÄ smartphone. Som anvÀndare kan man knyta kontot till sociala medier som Facebook och Twitter. Inte bara vad man för tillfÀllet lÀser utan ocksÄ överstrykningar - favoritcitat eller anmÀrkningsvÀrda meningar - blir pÄ sÄ sÀtt tillgÀngliga för bekantskapskretsen.

OmvÀrlden kan ocksÄ fÄ ta del av hur lÀnge man lÀst en bok och hur lÄngt man har kommit. AffÀrsmodellen Àr att lÀsarkommentarer i sig Àr vÀrdefull metadata. Uppgifterna om vad, hur lÀnge, nÀr och vad anvÀndaren tycker om det lÀsta kan anvÀndas till produktutveckling och nya affÀrsstrategier.

Findings.com
Presenterar sig som:
The easiest way to quote and share on the web.
Att lÀsarkommentarer, marginalia, Àr metadata, och vÀrdefull sÄdan, Àr ocksÄ affÀrsidén bakom John Borthwicks företag Findings.
Hemsidan gÄr nÀrmast att likna vid en stÀndig uppdaterad digital anslagstavla dÀr anvÀndarna postar, delar med sig av, minnesvÀrda citat - highlights - frÄn böcker tidskrifter, magasin och tidningar
de lÀst.

Goodreads.com
Presenterar sig som:
Meet your next favorite book.

Det Àr allmÀnt kÀnt att the word of mouth ("mun till mun"-metoden) Àr ett av de mest gÄngbara sÀtten att sÀlja en bok pÄ. Personliga rekommendationer stÄr ocksÄ i centrum pÄ sajten Goodreads som grundades 2009 av Otis Chandler. Inledningsvis var den inte tÀnkt som en försÀljningsplattform, men sedan nÄgot Är distribuerar man Àven böcker. PÄ Goodreads taggar (mÀrker med ett Àmnesord) du de eböcker du lÀser eller har lÀst. PÄ sÄ sÀtt skapas en bokhylla som andra kan se - en företeelse som kanske mer Àn nÄgot annat visar hur viktig boken Àr som identitetsmarkör. En viktig strategi Àr att lÄta anvÀndarna betygsÀtta sina lÀsupplevelser och Àven skriva recensioner. Genom att sedan jÀmföra sin profil med de andra lÀsarnas, fÄr man specifika tips och rekommendationer. Goodreads blir sÄ ett verktyg för bokupptÀckter. Som sÄdan konkurrerar den pÄ den traditionella bokhandelns premisser dÀr böcker ofta sÀljs genom en personlig rekommendation av en kunnig bokhandlare.

Fler projekt

The Future of the Book
Presenterar sig som:
We’re a small think-and-do tank investigating the evolution of intellectual discourse as it shifts from printed pages to networked screens.
Vid tankesmedjan The Future of the Book i New York har man sedan 2005 utforskat sociala nÀtverk i relation till lÀsning.
Ett projekt gick ut pÄ att göra McKenzie Warks avhandling om dataspel, Gamer Theory (2006), tillgÀnglig i en webblÀsare. LÀsarna fick kommentera direkt i textens marginaler, snarare Àn i ett kommentarsfÀlt vid textens slut.
McKenzie Wark tog ocksÄ aktivt del i diskussionen genom att förklara oklarheter och fördjupa resonemang.

Ett annat projekt var den digitala bokcirkel, eller lÀslogg, man skapade till Doris Lessings kultbok The golden notebook frÄn 1962. Syftet var att undersöka hur nÀrlÀsningar kunde praktiseras pÄ nÀtet. Men snarare Àn att lÄta Doris Lessing gÄ in och diskutera sin text bjöd man in sju stycken professionella kritiker, som fick till uppgift att kommentera verket.
Projekten visar att grÀnsen mellan det att lÀsa och det att skriva i den digitala tidsÄldern Àr porös.
Det visar vidare att eboken inte nödvÀndigtvis Àr en avslutad produkt. Warks avhandling vÀxte för varje dag som gick, och lÀsarna blev i förlÀngningen medskrivare till en ny, syntetiserad utgÄva.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!