Ola Pehrson Retrospective /Retrospektiv
Redaktörer: Anneli Bäckman, Joa Ljungberg, Saša Nabergoj
Art and Theory Publishing
På långfredagen 2006 avled konstnären Ola Pehrson i en bilolycka tillsammans med sin fru (konstnären Lena Gustavsson) och två av sina tre barn. När tragedin inträffade var Pehrson en av Skandinaviens hetaste yngre konstnärer och fortfarande på väg upp. Det bildades omgående en stiftelse för att förvalta den konstnärliga kvarlåtenskapen och i samband med en retrospektiv utställning på Färgfabriken 2009 gavs besökarna möjlighet att förhandsköpa den första monografin om Ola Pehrson. Och nu är boken äntligen här.
Ola Pehrson arbetade ofta med samlande, dokumentation, kartläggning, autenticitet och knappt synliga men betydelsefulla strukturer, som i sitt mest kända verk Yucca Invest Trading Plant, där en Yuccapalm kopplas ihop med börsen och får tillgång till ljus och vatten i enighet med sina framgångar som investerare.
Boken Ola Pehrson Retrospective/Retrospektiv består av en bildsammanställning av Pehrsons mer betydelsefulla verk och av en samling texter av redaktörerna och andra som arbetade nära eller kände konstnären. Personliga minnen blandas med verkanalyser, och även om den stora tragedin står i fokus är andemeningen att Ola Pehrson måste bli ihågkommen för det han gjorde medan han levde och inte för hur han dog.
Det är förstås omöjligt att läsa boken utan att bli nedslagen över förlusten av all den lysande konst vi aldrig kommer att få se, men det är också ett nöje att se hur väl merparten av Pehrsons arbeten har stått sig under det senaste decenniet. Den tio år gamla NASDAQ Vocal Index, som översätter Nasdaq-börsens svängningar till toner som en kör ska framföra i realtid, kunde till exempel ha varit det perfekta soundtracket till de senaste årens ekonomiska kris. En sorglig men helt nödvändig bok.
Tova Mozard
Ghost Light
Text: Jörg Heiser
Bokförlaget Arena/SAK
Var börjar verkligheten och var slutar fiktionen? Det är en återkommande fråga i Tove Mozards fotobaserade konstnärskap, som konsekvent utforskar – i första hand amerikanska – populärkulturella schabloner.
Ghost light utkom i samband med en stor retrospektiv utställning av Mozards bilder och filmer på Kulturhuset i Stockholm i våras, och är dessutom Sveriges allmänna konstförenings årsbok, vilket är en ära som bara brukar tilldelas de allra mest etablerade.
Tove Mozard besöker platser för filminspelningar, återskapar scener, stiger ut och in i miljöer som verkar mer bekanta än de borde och tangerar hela tiden en stor gemensam bildbank. Ibland närmar hon sig med ett storstilat allvar pekoralet, men lika ofta väljer hon en humoristisk underton och då blir det i allmänhet briljant.
I botten av Tove Mozards spänningsladdade konst, och i bläddringen av den sobert formgivna Ghost Light, finns en smygande känsla av att vi alla är manusförfattare till ett drama som skrivs i samma stund som det framförs och regisseras av oss själva. Det är inte underligt att vi så ofta kommer till korta.
LG Lundberg
Eat your animal crackers
Rönnells antikvariat
”Ett måleri så laddat med både närhet och en markerad distans att man nästan tappar andan”, skrev Cristina Karlstam här på UNT:s kultursida när den högst egensinniga målaren LG Lundberg ställde ut på Teatergalleriet för några år sedan. Och det är verkligen en träffande beskrivning. Lundbergs måleri – i åratal bara närgångna bilder av stängsel, sedan lika instängda och paradoxalt befriande skärgårdsbilder – fångar liksom sin betraktare i ett spänningsfält som kastar sig mellan olika poler och är man inte rustad med en sanslös viljestyrka eller radiostyrda skor blir man lätt stående framför verket mycket längre än man hade planerat.
Den smått oemotståndliga Eat your animal crackers tar, med texter av Martin Schibli och galleristen Bo A. Karlsson och ett rikt bildmaterial, upp Lundbergs tidiga konst, från mitten av 1960-talet och några år in i nästa decennium.
Det är slående hur fräscht LG Lundbergs tidiga måleri fortfarande framstår fyrtio år efter sin tillkomst, och Schibli resonerar kring vilka kvaliteter som har gjort att Lundberg klarat tidens nötning så mycket bättre än många av sina kolleger. Ett av svaren är att Lundberg som autodidakt inte präglades av Konstakademien, som på 60-talet befann sig i ofas med tiden och hade något av en svacka. Ett annat är att han inte laddade sina bilder med ideologi, utan snarare med det intresserade seende som ofta har visat sig vara en stående kvalitet.
Eat your animal crackers är utgiven av Rönnells antikvariat, och kan bara beskrivas som ännu en storstilad kulturgärning av en av Sveriges viktigaste aktörer.