Sedan offentliggörandet av videon dÀr Sverigedemokraten Erik Almqvist frÀser "det Àr inte ditt land" till komikern Soran Ismail, uppvuxen i Knivsta, har debatten intensifierats: om majoritetssamhÀllets mer och mindre subtila signaler om att vissa inte "hör hit", inte Àr svenska "pÄ riktigt". Det rÄder inget tvivel: det hÀr Àr en av nuets stora, skriande utmaningar - och med den som fond fÄngas jag av en bok om en annan tid: teaterkritikern och författaren Leif Zerns fina, nyligen utkomna memoarbok Kaddish pÄ motorcykel.
Den handlar just om innanförskap och utanförskap, grÀnser och gemenskaper - men i Stockholm pÄ 1950-talet. Det Àr slÄende bÄde hur mycket som kÀnns igen och hur mycket som Àr annorlunda. Leif Zerns far, som Àr bokens huvudperson, var en ortodox jude i en familj med rötter i 1800-talets Ryssland. Hans liv blev ingalunda en dans pÄ rosor, men det finns ÀndÄ en kÀnsla av lÀtthet och trygghet över berÀttelsen.
Leif Zern flyttade till Uppsala 1960 för att lÀsa filosofi för religionskritikern Ingmar Hedenius, blev kvar i stan och bor i dag i Norby. Han sÀger att hans minnen vÀcks till liv nÀr han Äker och handlar i Gottsunda.
- NÀr jag Àr i Gottsunda kÀnner jag mig hemma pÄ nÄgot vis, jag tÀnker att mÄnga mÀnniskor som bor dÀr Àr motsvarigheten till mina slÀktingar en gÄng i tiden. Jag ser deras utanförskap, att de inte Àr riktigt inordnade i samhÀllet. Men skillnaden Àr att mina slÀktingar bodde insprÀngda i majoritetssamhÀllet, pÄ Söder i Stockholms innerstad.
- DÄ fanns det inte sÄ mÄnga minoriteter i Stockholm. Jag vÀxte upp med kÀnslan av att vara vÀldigt annorlunda, pÄ gott och ont. Jag hade inte en enda judisk lekkamrat eller skolkamrat. Vi var mÄnga judar pÄ Söder men ÀndÄ tydligen sÄ pass fÄ att vi smÀlte in i omgivningen ÀndÄ.
För Zerns far tycks frÄgan om utanförskap och innanförskap ha varit förhÄllandevis oproblematisk. I boken lÀser jag att "lÄngt före debatten om det mÄngkulturella samhÀllet var han pÄ samma gÄng mÄngkulturell och assimilerad, sjÀlvklart hemma i sin minoritet och tryggt anpassad till majoritetssamhÀllet". Det lÄter sÄ fint, men i dag Àr det lÄngtifrÄn en sjÀlvklar frÄga: om man ens ska betrakta individer med utlÀndsk bakgrund som tillhörande andra "minoriteter" och hur dessa i sÄ fall ska definieras.
- Nej, man bör vara försiktig med gruppindelningar och att tala om etnicitet, det Àr ett svÄrt begrepp som kan missbrukas, sÀger Zern.
- För mig Àr religiös tillhörighet nÄgot privat. Utanför hemmet ska vi framför allt vara medborgare. Medborgarskapet bygger inte pÄ grupptillhörighet, man kan tÀnka att det Àr motsatsen till grupptillhörighet: ta bort sprÄk, religion, kultur, bakgrund - allt det sÀrskilda som en person föds in i - och kvar blir det universella, medborgarskapet.
- Jo, jag tycker ocksÄ att sprÄk Àr avgörande och en förutsÀttning för ett aktivt medborgarskap, men det fÄr inte bli sÄ att sprÄkkunskaper Àr ett villkor för att rÀknas som medborgare.
Vi enas om att alla som bor i ett land mÄste erbjudas möjligheter att ta del av och erövra det gemensamma sprÄket - men att det inte fÄr bli ett tvÄng, ett krav.
Vilket vĂ€l egentligen gĂ€ller all sorts gemenskap: den bör vara öppen, men inte pĂ„tvingande. Förenande, men inte begrĂ€nsande. Den riktigt svĂ„ra frĂ„gan Ă€r hur man uppnĂ„r en sĂ„dan gemenskap, i praktiken. Ăr det till exempel rĂ€tt vĂ€g att gĂ„ att satsa pĂ„ gemenskap under nationella symboler, som den helgförklarade nationaldagen?
Zern Àr skeptisk:
- Jag var glad att nationaldagen inte var helgdag i Sverige, jag blev dyster dÄ man införde den. Det Àr ett konstlat sÀtt att skapa en samhörighet, en pÄbjuden identitet. Om man skapar nÄgot slags ideologiskt överjag i samhÀllet genom olika nationella symboler, blir det lÀtt som en offentlig lögn. Hur mycket man Àn viftar med blÄgula flaggor kommer det alltid att finnas de som kÀnner sig utanför, för att de Àr nyinflyttade eller missgynnade pÄ olika sÀtt.
Diskussionen om den nationella gemenskapens karaktÀr lÀr fortsÀtta och det Àr ganska befriande att tÀnka sig, som Zern sÀger, att man inte mÄste bestÀmma sig och sÀtta ner foten i varje frÄga - "ibland Àr det bÀttre att hÄlla frÄgor öppna, och att de förblir levande".
En bok som Kaddish pÄ motorcykel bidrar till just det - att hÄlla diskussionen öppen genom att sÀtta den i perspektiv och föra ner idédebatten till "de levande sammanhangen", för att lÄna en fin formulering ur boken.
Kanske Àr det viktigaste att ocksÄ majoritetssamhÀllet lÀr sig problematisera förestÀllningen om gemenskap. MÄlet skulle kunna vara att bli, som Zern skriver om sin egen identitet i boken: "trygg med att inte vara trygg, inte veta exakt".
För förestÀllda, kollektiva gemenskaper kan aldrig bygga pÄ exakt visshet och klara grÀnsdragningar - och sÄ fort nÄgon ger sken av det bör man dra öronen Ät sig.