Efter ett alldeles för lyckat försök att backa den globala uppvÀrmningen slungas vÀrlden in i en ny istid och hela mÀnskligheten fryser ihjÀl. Förutom 3 000 sjÀlar ombord pÄ det arkliknande tÄget "Snowpiercer", som tuffar fram genom snö och is pÄ en evighetsfÀrd utan slutdestination.
Ombord rĂ„der en skoningslös hierarki dĂ€r rika knösar har cocktailparty i de frĂ€msta vagnarna medan tĂ„gets knegare tar plats i andra och tredje klass. LĂ€ngst bak i tĂ„get lever det biljettlösa trasproletariatet i svĂ€lt och misĂ€r. Ăver det 1 001 vagnar lĂ„nga schabraket hĂ€rskar den allsmĂ€ktige och "Trollkarlen frĂ„n Oz"-mystiske lokföraren herr Wilford.
Storyn kommer frÄn början frÄn en fransk serieroman frÄn 80-talet och gjordes 2013 till film av Bong Joon-Ho. Som lÄngfilm var "Snowpiercer" effektiv och brutal action dÀr trashankarna reser sig i revolt och hjÀlten Chris Evans krigar sig framÄt genom vagnarna i en lika delar blodig klasskamp och galen Terry Gilliam-tripp.
PÄ förhand undrade man hur den hÀr historien skulle rÀcka för att fylla ut en hel amerikansk kabel-tv-serie, vars andra sÀsong redan Àr bestÀlld. Lösningen visar sig vara att kasta in en mordhistoria i handlingen. Sju Är efter katastrofen ska tÄgtrÀlarna precis storma framÄt nÀr deras ledargestalt Andre Layton (Daveed Diggs) tvingas bort frÄn sina kamrater. En misstÀnkt seriemördare hÀrjar i de frÀmre vagnarna, Layton rÄkar vara tÄgets ende mordutredare och den före detta polisen övertalas bryskt av den kalla tÄgvÀrdinnan Melanie (Jennifer Connelly) att försöka lösa brotten.
Sedan följer typ en korsning mellan "Hunger games", "Battlestar Galactica" och "Mordet pÄ Orientexpressen". Vilket lÄter som en spÀnnande resa, men "Snowpiercer" drabbas av tyvÀrr av signalfel redan strax efter avgÄng.
MordgÄtan hÄller ungefÀr samma nivÄ som valfri Beck-film och den försvinner i seriens stora persongalleri och massor av pedagogiska förklaringar till hur en hel liten civilisation egentligen kan rymmas pÄ ett tÄg. Historien mynnar sedan ut i ett större tema dÀr samhÀllsklasserna mÄste lÀra sig att samarbeta för att kunna överleva.
Det kÀnns lite mjÀkigt, eftersom mycket av filmens trippighet och svarta nihilism, som Bong Joon-Ho sedan förfinade med "Parasit", lyser med sin frÄnvaro hÀr. Det Àr sÄ klart okej att vÀxla in pÄ ett annat spÄr, men hela poÀngen med att anvÀnda ett framrusande tÄg dömt till undergÄng som en metafor för kapitalismen försvinner liksom utan en rejÀl krasch. Efter fem avsnitt har "Snowpiercer" fortfarande inte byggt ett tillrÀckligt spÀnnande mikrokosmos för att man ska vilja stanna kvar ombord ÀndÄ.