Uppsala försvarar kulturuppföljning

Kommunernas utvĂ€rdering av verksamheterna kritiseras i ny rapport. I Uppsala prioriterar man skickliga kulturarbetare framför konsumentundersökningar.

Kultur och Nöje2011-10-19 08:14

– Vi har god uppföljning men behöver bli bĂ€ttre pĂ„ att redogöra resultaten till medborgarna, sĂ€ger kulturdirektör Sten Bernhardsson.
Tankesmedjan Timbro kom i förra veckan kom ut med rapporten Noll koll om bristande uppföljning av kommuners kulturverksamhet, dÀr man menar att de flesta kommuner saknar bra rutiner för att följa upp och utvÀrdera sina kulturverksamheter. Applicerat pÄ Uppsala kommun rör det sig om en total kultursatsning för 2011 som av kulturkontoret berÀknas till cirka 278 miljoner kronor.

KulturnÀmndens ordförande Eva Edwardsson (FP) riktar skarp kritik mot rapporten och eftersöker frÄgan om hur mycket allmÀnheten Àr villig att betala för utvÀrdering.
– De administrativa kostnader som rapporten föreslĂ„r Ă€r inte gratis. Jag menar att man kan fĂ„ fram hög kvalitet utan brukarutvĂ€rdering efter modell, sĂ€ger hon.
Kulturdirektör Sten Bernhardsson menar att Uppsala lÀgger ner mer tid Àn mÄnga andra kommuner pÄ att föra en kompetent dialog med de olika kulturverksamheterna.
– Det viktigaste för att sĂ€kra kvaliteten i kultursektorn Ă€r dialogen mellan den som ger uppdraget och den som fĂ„r det, sĂ€ger han.

Vad gĂ€ller utvĂ€rdering av Uppsalas kulturella verksamheter frĂ„n ett brukarperspektiv, det vill sĂ€ga frĂ„n de som faktiskt konsumerar kulturen, anvĂ€nds i dag UppsalaenkĂ€ten, som kulturnĂ€mnden och kommunala vĂ„rd och bildning bestĂ€ller frĂ„n företaget Provos Research AB. 2010 mottog 3 000 personer folkbokförda i kommunen enkĂ€ten, men endast en tredjedel svarade.
Är 1 000 personer av Uppsala kommuns nĂ€stan 200 000 invĂ„nare ett tillrĂ€ckligt utvĂ€rderingsunderlag?
– Företaget som vi köper enkĂ€ten av sĂ€ger att det Ă€r statistiskt hĂ„llbart, sĂ€ger Sten Bernhardsson.

I UppsalaEnkÀten ska invÄnarna, förutom att svara pÄ de dominerande frÄgorna om igenkÀnning av verksamheterna och antal besök, betygsÀtta kulturupplevelsen mellan 1 och 5.
Är inte en betygskala pĂ„ 1–5 vĂ€l ytlig för en ordentlig bedömning av kvaliteten?
– Vi ser mest pĂ„ enkĂ€ten som en indikation pĂ„ hur Uppsalaborna uppfattar kultursektorn. Man skulle behöva jobba mer med följdfrĂ„gorna, men vi tycker Ă€ndĂ„ att enkĂ€ten ger en övergripande bild, sĂ€ger Sten Bernhardsson.
Resultatet av enkÀten finns endast att begÀra ut i form av offentlig handling, Àven om ett urval av resultatet redovisas i kulturnÀmndens verksamhetsrapport.

Borde inte enkÀten finnas mer tillgÀnglig för medborgarna, till exempel pÄ hemsidan?
– Personligen har jag ingenting emot det och nu nĂ€r du stĂ€ller frĂ„gan sĂ„ tĂ€nker jag snarare ”Varför har vi inte gjort det tidigare?”, sĂ€ger Sten Bernhardsson.
Eva Edwardsson menar att UppsalaenkÀten Àr intressant, men ingenting att grunda ett beslut pÄ.
– En frĂ„ga som vi kan jobba mer pĂ„ Ă€r varför inte fler tar del av kulturen. Men man bör inte underskatta vĂ€rdet av professionella kulturarbetare, som jag menar kan bidra till hög kvalitet pĂ„ samma sĂ€tt som en utvĂ€rdering.

Fakta
UtvÀrderingsarbeten

Nuvarande utvÀrderingsarbete inom Uppsala kommuns kultursektor:
UppsalaenkÀten som betraktas som en indikator pÄ hur Uppsalaborna uppfattar kultursektorn.
Inriktade brukarundersökningar som riktar sig mot besökarna av en viss verksamhet, till exempel Konserthuset.
Den prioriterade dialogen mellan bestÀllare och mottagare som ska ge kommunen en bild av hur verksamheterna fungerar inifrÄn.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!