Konserten spelades in i mars i är då verket uruppfördes i Stockholm. Dagen innan framfördes det även i Uppsala. Uppsalabon Mattias Risberg skrev verket och var också med och spelade i jazzensemblen Ritualia 5, där tillsammans med Fredrik Ljungkvist, Jan Levander, Mats Äleklint och Pär-Ola Landin.
Så här beskrev han musiken när Maria Nyström träffade honom i samband med uppförandet:
– Vinden viner. Och med den musiken, tonerna som sprider sig nästan som ett ogräs.
– Det är första gången som jag samarbetar med Uppsala Vokalensemble och deras dirigent Sofia Ågren. Jag har visserligen jobbat med körer tidigare men inte med ett så stort verk som nu. Det har varit väldigt roligt och jag gillar att välja nya sättningar. Det är ett sätt för mig att få forska vidare i musik och olika instrument, säger Mattias Risberg.
I det nya verket har han jobbat så gott som uteslutande med blåsinstrument, då han menar att även körernas röster kan ses som ett sorts blåsinstrument med de olika vokalerna som sina toner. Det har också varit viktigt för Mattias Risberg att blanda komponerad musik med mera öppna partier för improvisation. Fraser som "Lyssna på tystnaden" är ett centralt tema genom verket, liksom ett upprepande av ordet nu.
– Jag har arbetat väldigt intuitivt. Man kan se verkets undertext som en poetisk bruksanvisning till improvisation. Och till nuet.