Uppsalaförlag för det smala

Det är skakigt i bokförlagsbranschen i Sverige, både utgivning och försäljning av pappersböcker minskar. Men Björn Ekdahl i Uppsala har just startat ett förlag för smal litteratur.

Björn Ekdahl, ny förläggare och poet i Uppsala.

Björn Ekdahl, ny förläggare och poet i Uppsala.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur och Nöje2011-12-13 09:02

Han tänker inte leta efter någon ny Stieg Larsson eller Camilla Läckberg. När Björn Ekdahl viger sin tid och ekonomi åt nya förlaget lethe – glömskans flod – har han helt annan litteratur i tankarna.
– Jag vill inte alls göra ner människors lust att läsa deckare och lättare litteratur, men själv vill jag motverka bestsellerismen som råder i dag, säger Uppsalas nye förläggare.

Han har en masterexamen i förlagsvetenskap från Stockholms universitet och har tidigare studerat litteraturvetenskap i Uppsala. Hans företagsidé är att – åtminstone i början – försörja bokutgivningen i firman med förlagsarbete av varierande slag åt olika kunder.

Det har han hunnit göra sedan ungefär ett år tillbaka. I dagarna har han gett ut förlagets första bok, hans egen diktsamling ∑ 1 + tillvaron.
– Jag hade velat få ut diktsamlingen på något annat förlag, men jag vet ju hur svårt det är. Jag vill inte skriva efter en mall för att bli utgiven, och jag har inget behov av att få en bedömning av min bok från något förlag, utan vill helt enkelt ge ut den för att den förtjänar att komma ut.

Björn Ekdahl poängterar att han inte har startat förlaget för att ge ut egna böcker. Under 2012 tänker han ge ut fyra till sex böcker.
– Klart nu är att det åtminstone blir en översatt roman av en peruansk författare, en antologi med ett urval dikter av en australiensisk poet, ett annat urval av en spansk poet och en debutroman av en Uppsalabo, säger Björn Ekdahl utan att avslöja namnet på Uppsalaförfattaren.

Likaväl som han själv utför arbete åt andra förlag, tar han hjälp av fackfolk med översättning och korrekturläsning för lethes räkning.

Stora problem och tunga utgiftsposter för förlagen är marknadsföring och distribution. Men Björn Ekdahl låter sig inte förskräckas:
– Jag skulle vilja säga att bra litteratur marknadsför sig själv, men det gör den inte. Så jag vill hitta nya kanaler för marknadsföring. Allting handlar inte om pengar. Man får tänka okonventionellt. lethe gör naturligtvis både pappersböcker och e-böcker. Och jag samarbetar redan med Wiks folkhögskola och Biskops Arnö.

Att bidra till att bredda bokutgivningen i Sverige och plocka fram bra litteratur är Björn Ekdahls ambition med förlaget lethe. För sina egna dikter har han också en ambition:
– Om en enda dikt drabbar en enda människa med full kraft, har hela diktsamlingen fyllt sin funktion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!