Vi behöver en ny mobilkultur

KRÖNIKA. Lisa Irenius tycker att det Ă€r hög tid att somliga lĂ€r sig lite mobilvett.

Lisa Irenius, kulturchef UNT

Lisa Irenius, kulturchef UNT

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2011-04-02 08:58
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svenskar mÄste lÀra sig bÀttre mobilhyfs. Jo, jag tycker faktiskt det, fastÀn jag ogillar mycket annat som har sagts om uppförande pÄ sistone. Som att barnvaktsföretag lÀr sina rekryter att ha god hÄllning och bÀra pÀrlörhÀngen (SvD 28/3) och att Magdalena Ribbing anser att chefer bör lÀra sina anstÀllda Àta ordentligt (Journalistens chefsbilaga).
Men det Àr skillnad pÄ hyfs och hyfs.
Det finns umgÀngesregler som syftar till att göra Ätskillnad pÄ folk, som att anvÀnda rÀtt sorts bestick, och det finns umgÀngesregler som syftar till att respektera folk.
Till den senare kategorin hör att man ser den medmĂ€nniska som finns framför en – att man hĂ€lsar pĂ„ busschauffören och receptionisten. Och att man inte pratar i eller hĂ„ller pĂ„ med mobilen nĂ€r man betalar i kassan, nĂ€r man umgĂ„s med vĂ€nner eller Ă€ter en mĂ„ltid med andra (akutsamtal undantagna, naturligtvis).
Mobiltelefoner har varit var mans egendom i runt femton Är. Men endast skolor förefaller mig ha tampats pÄ allvar med frÄgan om vad som Àr okej och inte. I offentligheten, i arbetslivet och i privat umgÀnge gÀller fortfarande lite vad som helst. I Sverige mer Àn nÄgon annanstans, förstÄr jag nÀr jag lÀser journalisten Katarina BjÀrvalls nya bok Var Àr du? MÀnniskan och mobilen (Ordfront).
Hon tar upp en undersökning som visar att svenskar i mycket högre grad Àn japaner och amerikaner tycker att det Àr acceptabelt att prata i mobilen nÀr man betalar i kassan, under en middag hemma och pÄ kafé med vÀnner.
TyvĂ€rr fördjupar sig BjĂ€rvall inte i frĂ„gan. TyvĂ€rr fördjupar sig BjĂ€rvall inte i nĂ„gonting i boken. I ambitionen att tĂ€cka allt hoppar hon frĂ„n Facebook till strĂ„lning till integritet till miljön till gruvdrift till nomadliv. Visserligen lyfter hon mĂ„nga intressanta aspekter pĂ„ vĂ€gen, men hon landar aldrig riktigt i nĂ„gonting. Till sist blir det en konsumtionskritisk uppmaning: ”det finns val vi kan göra som Ă€r viktigare Ă€n de mellan olika telefonmodeller och abonnemang”. Jo, för all del.
Men mycket har redan sagts i den diskussionen, som rör mobiltelefonernas (och andra produkters) miljömÀssiga konsekvenser och konsumenternas ansvar. Vi mÄste fortsÀtta tampas med de problemen.

NÀr det gÀller hur man anvÀnder mobilen och hur man pÄ sÄ vis förhÄller sig till sina medmÀnniskor Àr det frÄgan i vilken utstrÀckning vi ens ser problemen. Jag förvÄnas över att samtida kulturyttringar som romaner, filmer och teater inte i större utstrÀckning skildrar hur vi genom mobil teknik förhÄller oss till varandra.
Den springande punkten Ă€r hur vi skapar hierarkier mellan nĂ€rvaro och distans: i vilken utstrĂ€ckning ska vi prioritera en mĂ€nniska som Ă€r nĂ€rvarande hĂ€r och nu framför en mĂ€nniska som söker kontakt nĂ„gon annanstans ifrĂ„n? Är det rimligt att avbryta ett pĂ„gĂ„ende, levande samtal för att svara i telefon? 
I den tidigare nÀmnda undersökningen uppger nÀra sex av tio svenskar att det Àr okej att prata i mobilen medan man betalar i kassan, jÀmfört med tvÄ av tio amerikaner.

Tydligen tycker alltsĂ„ en majoritet att det Ă€r okej att sĂ€nda signalen ”du Ă€r oviktig för mig” till de okĂ€nda mĂ€nniskor man kommer i kontakt med i offentligheten. Vad innebĂ€r det för den sociala sammanhĂ„llningen pĂ„ sikt?
Dagens möjligheter att kommunicera pÄ distans Àr makalösa, men jag tror att det samhÀlle som inte tydligt prioriterar nÀrvaro framför frÄnvaro fÄr problem.
DÀrför Àr det viktigt med mobilhyfs.

Undersökningen Cross-cultural patterns in mobile phone use: Public space and reachability in Sweden, the US, and Japan av Naomi S Baron och Ylva HÄrd af Segerstad (2010) finns tillgÀnglig pÄ nÀtet.