WinnerbÀck fortfarande vispoet

Lars WinnerbĂ€ck har inte alls blivit en bredbent rockartist. Nya Daugava Ă€r i stĂ€llet ytterligare ett steg pĂ„ hans vĂ€g - eller omvĂ€g - mot vispoppen, skriver Johanna Åberg.

Foto:

Kultur och Nöje2007-09-28 00:01
En gÄng i tiden sade Lars WinnerbÀck i en intervju att hans skivor aldrig fÄr mer Àn treor i betyg av kritiker, att han var en mellan­artist som aldrig blev helt accepterad.
Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna.
År 2001 bröts plötsligt raden av ojĂ€mna album (dĂ€r vispĂ€rlorna blandades med proggiga snusförnuftigheter) med den bredbent rockiga Singel - ett album som mer Ă€n vĂ€l fyllde sin funktion som karriĂ€romvĂ€lvare.

Efter Singel blev vÀgen bara ljusare och ljusare och den rödhÄrige vispoeten frÄn Linköping lÀmnade det förflutna bakom sig för alltid. Eller?

Det finns de som klagar pÄ att Lars WinnerbÀck blev en ny Lundell efter Singel. Eller en idealist som blev stjÀrna, köpte elgitarrer för pengarna och numera föredrar de stora gesterna framför det sköra och eftertÀnksamma. De har nog inte lyssnat sÄ noga. För sedan Singel har Lars WinnerbÀck Àgnat flera album Ät att hitta tillbaka till vispoppen - pÄ ett nytt sÀtt, javisst, men likafullt. PÄ nya Daugava gnisslar mandolinerna sÄ att det stÄr hÀrliga till och reflexionerna runt livet och hur man tacklar det Àr nÀstan lika skarpt formulerade som nÄgonsin. Inte lika skarpt som pÄ mÀsterverket Söndermarken, förstÄs (dÀr skulle en lÄt som inleds med "i morse hÀngde man Saddam/jag har ingen skuld i det" skavt vÀrre Àn hÀr), men ÀndÄ.

HÀr finns över huvud taget gott om element som kommer att fÄ det att krypa under skinnet pÄ WinnerbÀckskeptikerna. Till exempel ger han sig pÄ att Äterskapa ljudet av den frejdiga irlÀndska pubkulturen - hÄ och hej - redan i förs­ta lÄten FarvÀl Jupiter. Ett slitet grepp och ett vanskligt företag, men nÀr refrÀngen kommer sitter man dÀr och ler. Innan mörkret faller bÀr tydliga spÄr av tidigare WinnerbÀckalster, men genom att lÄten Àr sÄ fin pÄ igenkÀnningsvis kommer han undan med det ocksÄ.
Annars kryssar lÄtarna sÀkert frÄn glÀdje till melankoli och tillbaks igen. Och Àven om Daugava inte Àr ett helgjutet album sÄ Àr det kraftfullt nog att fÄ en att vilja fortsÀtta följa WinnerbÀcks vÀgar - och omvÀgar - mot den kompletta visan.
Lars WinnerbÀck
Daugava
(Sonet/universal)
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!