InnehĂ„llsrik, lĂ€rd och lĂ€ttsinnig â och med en kontinental prĂ€gel som Ă€r sĂ€llsynt i svensk berĂ€ttartradition. SĂ„dan Ă€r Aris Fioretos nya bok "Atlas".
Denna rika blandning av "urkund och fabel" bÀrs av författarens sprÄkliga briljans och Àr bÄde kommentar till och fortsÀttning pÄ hans romaner "Stockholm noir", "Sanningen om Sascha Knisch" och "Nelly B:s hjÀrta". Det handlar om Ärtiondena kring förra sekelskiftet och om dess förfÀrande likhet med vÄr tid. Man fÄr följa jakten pÄ mÀnniskans sjÀl, den begynnande rasbiologin och den första striden för de "sexuellt avvikande".
Bokens ramberÀttelse handlar om arkivarien Iris Frost, som före sin död pÄstÄs ha skrivit de medicinhistoriska fallstudier (med utgÄngspunkt i Fioretos trilogi) som utgör texten i "Atlas".
PÄhittade personer agerar med verkliga och forskarnamn och andra Àndras frejdigt. FÄr man göra sÄ? Ja, det tycker jag, eftersom Fioretos avsikt uppenbarligen Àr en annan Àn att enbart Äterge fakta.
Han vill lyfta fram defekta egenheter hos tid och individer. "Hur skulle en mÀnniska som Lilly annars bli ihÄgkommen?" frÄgar sig Iris Frost. (Lilly Lindeström var offret i det bestialiska Atlasmordet i Stockholm 1932.)
I "Atlas" trÀngs mord och myter med medicinsk forskning och rena stolligheter. HÀr finns ocksÄ tÀta referenser till ordet "atlas". Inte minst till verket med detta namn frÄn 1500-talet dÀr kartografen Mercator försökte sammanfatta hela den dÄ kÀnda vÀrlden. Aris Fioretos Ä sin sida försöker sammanfatta tiden fram till 1933, dÄ nazisterna tog makten i Tyskland.
Litteratur
Aris Fioretos
Atlas
Norstedt