Jonna Bornemark: "Vi mÄste odla omdömet"

I ett samhĂ€lle som Ă€r uppbyggt utifrĂ„n idĂ©n att allt kan mĂ€tas och sĂ€kerstĂ€llas stĂ„r vi illa rustade inför klimatkriser och plötsliga pandemier. Filosofen Jonna Bornemarks nya bok handlar om vĂ„r ovissa vĂ€rld – och hur vi bemöter den.

"Mitt jobb Àr att visa att den filosofiska marken Àr för alla. Om vi tror pÄ medborgartanken och demokratin mÄste vi alla ha tillgÄng till samhÀlleliga och existentiella samtal. Och dÄ kan akademiker inte sitta i sitt elfenbenstorn och skriva för andra akademiker", sÀger filosofen Jonna Bornemark.

"Mitt jobb Àr att visa att den filosofiska marken Àr för alla. Om vi tror pÄ medborgartanken och demokratin mÄste vi alla ha tillgÄng till samhÀlleliga och existentiella samtal. Och dÄ kan akademiker inte sitta i sitt elfenbenstorn och skriva för andra akademiker", sÀger filosofen Jonna Bornemark.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Litteratur2020-10-28 10:06

Har du nĂ„gon gĂ„ng hört nĂ„gon sĂ€ga "mina barns lĂ€rare har inget omdöme, men det spelar ju ingen roll"? Antagligen inte, skriver filosofen Jonna Bornemark i sin nya bok "Horisonten finns alltid kvar". ÄndĂ„ Ă€r det inte en kunskapsform som premieras i en evidensbaserad vĂ€rld. Men nu lever vi i en oviss tid – utan manualer att följa.

Hur agerar vi dÄ? Plötsligt mÄste vi lita till vÄrt omdöme. FrÄgan har pÄ ett dramatiskt vis seglat upp i mÀnniskors medvetande det hÀr Äret.

– Jag har aldrig blivit intervjuad sĂ„ mycket kring ovisshet som under corona, nĂ€r det sĂ„ uppenbart slog oss i huvudet. Det handlar ju inte bara om att genast skapa kunskap utan ocksĂ„ att se att kunskapslĂ€get fortsĂ€tter att vara rörligt. Hela samhĂ€llen kan plötsligt stĂ€ngas ner. Det Ă€r verkligen ett slags existentiell erfarenhet, sĂ€ger hon.

Alltid nya horisonter

Jonna Bornemark fick stor uppmĂ€rksamhet för sin beskrivning av vĂ„rt förpapprade och manualiserade samhĂ€lle, i "Det omĂ€tbaras renĂ€ssans", dĂ€r hon ocksĂ„ nagelfor en vĂ€rld som organiseras utifrĂ„n New Public Management – alltsĂ„ de utbredda styrformer för den offentliga sektorn som har inspirerats av det privata nĂ€ringslivet.

Nu passar hon pĂ„ att gĂ„ till botten med den kunskapssyn som dominerar vĂ€stvĂ€rlden och som NPM bygger pĂ„: Aristoteles "episteme": en systematisk och matematisk kunskap som Ă€r inriktad pĂ„ bevis. I en sĂ„dan vĂ€rld vĂ€ntar vi oss att ha kontroll pĂ„ allt – och att alltid kunna stĂ€lla nĂ„gon till svars. Samtidigt blir ansvarsutkrĂ€vandet mer paradoxalt, enligt Jonna Bornemark.

– Vem har ansvar för att det blev en tsunami eller att covid kom in i landet? Vi borde ha kontroll pĂ„ allt och om vi inte har det Ă€r det nĂ„gon som inte har gjort sitt jobb, sĂ€ger hon och menar att tanken pĂ„ att vi kan kontrollera allt gör att vi mĂ„r dĂ„ligt.

Å andra sidan Ă€r ansvarsutkrĂ€vande svĂ„rt nĂ€r ingen har ansvar gentemot det konkreta och de verkliga mĂ€nniskorna utan bara gentemot att följa manualen, sĂ€ger Jonna Bornemark.

Med den hÀr boken skapar hon en motbild till den mÀtbara kunskapen, med bilden att det vid varje ö vÀntar en ny horisont. Vetenskapen Àr fokuserad pÄ att skapa kunskap om öarna men dÀr finns hela tiden nya öar och dÀrmed nya horisonter att undersöka.

Se det unika

Jonna Bornemark lyfter ocksĂ„ ett annat av Aristoteles begrepp – den fronetiska kunskapen. Den Ă€r framtrĂ€dande i alla mellanmĂ€nskliga yrken och handlar om att förstĂ„ det unika i varje situation. Men hon har pratat med ett tusental personer inom olika vĂ€lfĂ€rdsyrken, som upplever att de inte lĂ€ngre styr sin yrkesutövning. Arbetets riktning bestĂ€ms istĂ€llet utifrĂ„n protokoll och administrativa tjĂ€nstemĂ€n.

– NĂ€r vi förlorar förstĂ„elsen för den sortens kunskap Ă€r det ocksĂ„ en statussĂ€nkning av kĂ€rnverksamheterna, sĂ€ger hon och slĂ„r fast att det Ă€r en klass och genusfrĂ„ga.

I skolan och pÄ sjukhusen Àr varje situation unik. Och hur kan en skola till exempel ta fram ett evidensbaserat material för arbetet med mobbning?

– Problemet med randomiserade interventionsstudier Ă€r att de Ă€r gjorda för ett laboratorium dĂ€r de olika bestĂ„ndsdelarna kan isoleras. Och om vi pratar om hur man bemöter barn, vilka Ă€r dĂ„ bestĂ„ndsdelarna som man ska plocka ut? sĂ€ger Jonna Bornemark och ondgör sig över begreppet "sĂ€kerstĂ€lla".

– Gud, vad ofta det ordet dyker upp i situationer som vi inte kan kontrollera. Ska vi sĂ€kerstĂ€lla att det inte finns nĂ„gon mobbning? Det enda sĂ€ttet att sĂ€kerstĂ€lla det Ă€r att sĂ€tta alla barn i varsitt rum utan en skĂ€rm i.

Odla omdömet

Jonna Bornemark vill fÄ oss att vÀrdera en bredare kunskap. I en vÀrld dÀr bara det mÀtbara godkÀnns missar vi kunskapen som utgÄr frÄn omdömet och kÀnslorna.

– Om man tittar pĂ„ hur samhĂ€llstonen lĂ„ter pĂ„ 2000-talet kan det lĂ„ta som att kĂ€nslor mest bara Ă€r Tinder. DĂ„ har vi helt missförstĂ„tt varför vi har kĂ€nslor. De Ă€r till för att orientera oss kring vad som Ă€r viktigt eller inte, sĂ€ger hon, men gör en distinktion mellan magkĂ€nsla och omdöme – som snarare Ă€r knutet till kunskapsprocesser.

Hon har talat om ett mikromotstÄnd mot systemet, att lÀgga det "mest förpapprade pappret" lÀngst ner i högen. Men nu tycker hon att det kÀnns otillrÀckligt. IstÀllet vill hon se ett "makromotstÄnd". SjÀlv har hon börjat samarbeta med vÄrdförbundet, och berÀttar att sjuksköterskorna har börjat efterfrÄga en bedömning av omdömeskunskap.

Men Jonna Bornemark uppmanar alla att odla omdömet. Det kan handla om att motverka tystnadskulturer, eller att vÄga stÄ för att man Àr ett "jag" som handlar.

– Vi har tĂ€nkt att omdöme Ă€r som ett karaktĂ€rsdrag. Jag betonar att det Ă€r en kunskapsform och att vi kan bli bĂ€ttre pĂ„ det. Vi kan skapa miljöer som hindrar omdöme och miljöer som odlar omdöme.

Fakta: Jonna Bornemark

Född: 1973

Bor: I Huddinge

I samma hus: "De jag bor med Àr tre barn, en morfar, tvÄ hundar och tvÄ tamrÄttor."

KarriÀr: Jonna Bornemark Àr professor i filosofi vid Centrum för praktisk kunskap pÄ Södertörns högskola.

Hon disputerade 2010 med avhandlingen "Kunskapens grÀns, grÀnsens vetande: en fenomenologisk undersökning av transcendens och kroppslighet". Hon har ocksÄ skrivit bland annat böckerna "Kroppslighetens mystik" och "Det omÀtbaras renÀssans". Hon har ocksÄ drivit filosoficaféer.


Fakta: Jonna Bornemark om...

... det stora suget efter filosofi:

Det Àr nÄgot lÀskigt i det. Filosofen borde vara sjÀlaglad och Àr det pÄ mÄnga vis. Men filosofin handlar om de mest fundamentala frÄgorna och nÀr de frÄgorna blir pÄ riktigt, dÄ stÄr ett samhÀlle och dallrar och vet inte vart det Àr pÄ vÀg. Jag tror att hela polariseringen beror pÄ att vi befinner oss i en kollektiv, existentiell kris pÄ sÄ mÄnga plan, Àven före corona. Vilket mÀrks i de kÀnsligaste frÄgorna kring migration och miljö.
Det Àr fascinerande att se att frÄgan om sanning blir livsviktigt. Det Àr ett uttryck för att saker vi har tagit för sjÀlvklara inte lÀngre Àr det, och vart Àr vi dÄ pÄ vÀg? NÀr fundamenten ruckas och inte visar sig vara sÄ sjÀlvklara, dÄ blir det en kris. NÀr kÀnslan löper amok, och har separerats frÄn förnuftet. NÀr vi inte tror att de tvÄ har med varandra att göra, vilka krafter slÀpper vi dÄ lösa? KÀnslor som existentiell Ängest kan dÄ exploateras av till exempel högerextremister.

... det allvarligaste resultatet av en mÀtbar vÀrld

Jag tror faktiskt att det Àr psykisk ohÀlsa. Livet blir trÄkigare, livet dör i sin formalisering. Vi mister en hel del komplexitet men ocksÄ nÀrhet till det levande nÀr vi tror att vi kan kontrollera allt. Vi tappar förmÄgan att lyssna och det Àr sÄ stor del i vad det Àr att leva ett meningsfullt liv.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!