– Parfymen är lite tung och dammig med doft av trähyllor, gamla böcker, lite läder, te med bergamott och gammalt papper, säger hon.
Hon tar ner en liten kvadratisk parfymflaska från den spatiöst möblerade metallhyllan. Den står bredvid andra parfymer med mystiska namn, en flaska med torkade rosenblad och en yvig ormbunke. Parfymen heter Old library och är en av de första dofterna hon skapade. På en provsticka sprejar hon en dusch, skakar stickan lätt i luften och räcker fram den. Kanske inverkar även parfymens namn på min hjärna men efter en sniff förflyttas sinnet omedelbart till ett antikvariat jag besöker då och då.
När Arina Franzén skapar en parfym börjar hon med att visualisera den mycket detaljerat. Hon erbjuder sig direkt att skapa en parfym till mig och ber mig berätta var jag befinner mig om jag blundar och hon ställer detaljerade frågor.
Vi återkommer till det.
Arina Franzén är född och uppvuxen i Moskva. Där tog hon en doktorsexamen i historia. Framförallt är hon intresserad av den brittiska monarkin, vilket ledde henne till tv-soffor, debatter och till både Cambridge och Oxford.
När hon träffade sin svenske man 2012, bestämde de att det var lättare för henne, rent språk- och yrkesmässigt, att flytta till Sverige än att han skulle bo i Moskva. Hon hoppades kunna arbeta vidare med att undervisa och skriva historieböcker, hon har gett ut sex stycken på ryska.
Flytten gick 2015. Men utmaningarna blev större än väntat. Hon ansågs ha för liten erfarenhet för att undervisa och det var svårt att hitta andra jobb. Hon hankade sig fram inom digital marknadsföring men mådde sämre och sämre. Samtidigt längtade hon och hennes man efter barn.
När hon äntligen blev gravid, 2018, och var i tredje månaden var det dags för kontroll.
– Under scanningen visade det sig att barnet jag bar var dött. Jag berättar det här för att jag vill att kvinnor som gått igenom samma sak ska veta att de inte är ensamma, och att vi kan finna styrka i våra mörka erfarenheter.
I dag lever hon ett lyckligt familjeliv med ett barn och sin man. Men när det hände gick Arina Franzén in i en svår depression som pågick månad efter månad. Först ett halvår senare kom vändningen, genom en annons om parfymoljor.
– Allt kändes så handgjort och esoteriskt så jag beställde. Det var en superenkel blandning med lugnande lavendel och upplyftande apelsin men jag började applicera den närhelst jag behövde mer energi. Lavendeln gjorde mig lugn och skön, precis vad jag behövde när allt var så mörkt.
Det var första gången Arina kom i kontakt med eteriska oljor men hennes entusiasm över dem gjorde att hon ville mer.
– Oljan kom in med ljus i mitt liv och jag tänkte att jag skulle kunna göra dem ännu bättre. Jag gick in i detta hej vilt och beställde massor med olika oljor. Nu arbetar jag enbart med alkoholbaserade parfymer, säger hon.
Ett intensivt arbete tog vid då hon mixade sina egna dofter och efter tre års experimenterande utbildade hon sig vidare. I dag lever hon för sin passion för dofter och är certifierad parfymör via ett amerikanskt företag.
I hennes lokal där UNT träffar Arina Franzén går tankarna till romantisk dekadens, ett borgerligt 1800-tal med siden, sammet och lättsamma lekar. Här och där syns dödskallar. Varje parfym bär sin egen historia, som parallella doftvärldar.
Arina ber mig blunda. Hon är ute efter berättelsen, storyn.
– Var befinner du dig? På ett fält, vid ett hav? Hur känner du dig? Lycklig, lugn, punkig?
Jag är på väg att flytta så jag berättar lite stapplande kring hur jag vill se mitt nya hem. I min dröm är det en lägenhet från 30-talet, knarriga trägolv, turkosa detaljer och lugna enfärgade väggar.
Arina Franzén hummar, sätter sig ner i labbet och antecknar frenetiskt innan hon med stor koncentration börjar botanisera bland sina hundratals olika flaskor. Hon ställer en glaskopp på en våg, tar fram pipetter och en rörstav i glas.
– Parfym spelar en stor roll i våra liv, det är personligt och dagsaktuellt. Att ta på sig fel doft för dagen är som när man tagit på läppstift och det hamnat vid sidan av, säger hon och rör vidare.