Buggar i robotsystemet bakom förseningarna

Bibliotek och privatkunder har drabbats av försenade leveranser från Adlibris i Morgongåva under våren. Enligt företaget beror problemen på inkörningsproblem i det nya logistiksystemet.
  

Adlibris är en av hyresgästerna i Morgongåvas företagspark.

Adlibris är en av hyresgästerna i Morgongåvas företagspark.

Foto: Anna Bredberg

Morgongåva2025-05-26 05:00
  • Adlibris har upplevt förseningar i leveranser till bibliotek och privatkunder på grund av buggar i sitt nya robotiserade logistiksystem.
  • Förseningarna började tidigare i år när företaget automatiserade sin anläggning i Morgongåva, vilket ledde till att 130 anställda fick sluta.
  • Adlibris förväntar sig att problemen ska vara lösta senast till midsommar och arbetar intensivt för att återgå till normala leveranstider.

Tidigare i år automatiserade Adlibris sin anläggning i Morgongåva. 130 anställda tvingades sluta och robotar tog över arbetet med att plocka och sortera beställningar.

Det visade sig dock att systemet, åtminstone inledningsvis, hade sina brister. Många av Adlibris bibliotekskunder har påtalat kraftigt försenade leveranser och svårigheter med att få besked från företaget.

Uppsala universitetsbibliotek hör till kunderna. Där beskriver bibliotekarien Halina Hohental problemen som stora.

– Det började i början på året. Plötsligt fick vi inga paket längre. Det är egentligen först den senaste veckan som det verkar ha lossnat. Nyligen fick vi böcker som beställdes i mars, säger hon.

Charlotte Selinus, skolbibliotekarie på Tiundaskolan i Uppsala, har liknande erfarenheter.

– Böcker som behövdes till undervisningen i början på april kom helt nyligen, berättar hon.

Även skolbibliotek i Stockholm och Södertörns högskola har slagit larm om att många beställningar från Adlibris försenats. Däremot säger Bibliotek Uppsalas chef Mohammed Mekrami att problemen inte varit särskilt stora, även om det förekommit förseningar.

På Adlibris vill ingen ansvarig ställa upp på intervju. I ett mejl skriver Kristiina Ajpe, pressansvarig, att Adlibris delar bilden som kunderna ger. Enligt henne beror förseningarna på buggar i det robotbaserade systemet: 

"Problemen ledde till att en kö byggdes upp under några veckor och vi jobbar nu dag och kväll för att komma i fatt", skriver hon.

Adibris prognos är att kön med biblioteksböcker ska vara avbetad senast till midsommar.

"Men våra kunder bör redan nu se tydliga förbättringar", skriver hon och tillägger att även privatkunder har drabbats av försenade leveranser under våren:

"Även där jobbar vi intensivt för att kunna leverera på normala ledtider igen", skriver hon.

UNT: Det finns farhågor hos skolbibliotek att Adlibris kan få svårt att klara de ökade beställningar som väntas bli följden av att regeringen skjutit till mer pengar för inköp. Hur ser ni på den risken? 

"Statsbidraget på 480 miljoner är en otroligt positiv läsfrämjande satsning men också en utmaning för hela bokbranschen. Adlibris räknar nu mycket noga på hur vi ska möta de ökade volymerna. Hur Adlibris, övriga leverantörer och förlagen ska kunna möta det höga trycket i höst beror på när skolorna lägger sina beställningar. Ju tidigare desto bättre", skriver Kristiina Ajpe. 

Adlibris är en av hyresgästerna i Morgongåvas företagspark.
Adlibris är en av hyresgästerna i Morgongåvas företagspark.
Robotar sköter numera mycket av arbetet hos bokleverantören Adlibris.
Robotar sköter numera mycket av arbetet hos bokleverantören Adlibris.
Flera universitets- och skolbibliotek vittnar om leveransproblem när det gäller beställningar från Adlibris under våren.
Flera universitets- och skolbibliotek vittnar om leveransproblem när det gäller beställningar från Adlibris under våren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!