Att Siri Karlsson senare i vår släpper en skiva tillsammans med gitarristen och sångaren Solo Dja Kabaco från Burkina Faso i Västafrika, är inte så märkligt som det först kan tyckas. Duon, med rötterna i Uppsala, och den burkinske musikskaparen har nämligen en lång gemensam historia.
– 2005 åkte vi på ett musikaliskt utbyte till Västafrika med spelningar i Mali och Burkina Faso. Det var då vi träffade honom första gången. Sedan dess har vi hållit kontakt, berättar Maria Arnqvist.
I samband med en jazzfestival i Burkina Fasos huvudstad Ouagadougou 2016 besökte Siri Karlsson landet igen. Då bestämde de sig för att göra musikalisk verkstad av vänskapen. Ett antal låtar improviserades fram utifrån idéer och skisser och spelades in med lokala musiker i en studio.
– Det var fruktansvärt varmt, 40 grader, och vi kunde inte använda AC:n under inspelningarna eftersom den lät för mycket, minns Cecilia Österholm.
Tre av låtarna samlades på ep:n "Ouga sesions". Den släpptes 2018, samma år som Solo Dja Kabaco och hans musiker kom till Sverige.
– Då spelade vi in fler låtar som vi jobbade fram gemensamt i studion. Och sen blev det turné med spelningar på bland annat Riche och Fasching i Stockholm, Moriska paviljongen i Malmö och Hijazz i Uppsala, säger Maria Arnqvist.
Mycket av den gemensamma musiken improviseras alltså fram, vilket också gäller texterna. Solo Dja Kabaco kommer från en urgammal västafrikansk berättartradition och har lätt att få ur sig sångtexter "på beställning".
Och i år återförenas alltså den svensk-afrikanska konstellationen. Redan nu finns singeln "Hey Solo" ute, och senare i vår släpps albumet "Stockholm–Ouagadougou", som består av inspelningarna i Burkina Faso 2016 och Sverige 2018.
Den 21 juli inleds en sommarturné i Sverige med start på Gula villan i Uppsalas stadsträdgård. Särskilt mycket tid för förberedelser finns inte. Solo Dja Kabaco och hans musiker landar på Arlanda bara någon dag för premiären om allt går som det ska.
– Vi håller tummarna för att alla får visum och att de får det i tid. Vid senaste besöket fick de sina visum dagen före resan, säger Maria Arnqvist.
Vad händer när er psykedeliska folkmusik möter den västafrikanska traditionen?
– Det känns som om vi simmar i samma vatten. Solo har sina rötter i den maliska traditionen med sexåttondelstakt och mycket som går i moll, så det finns flera komponenter som liknar den svenska folkmusiken. Men visst, det finns stora skillnader också. Ändå känns det som om vi delar ett gemensamt musikspråk, säger Maria Arnqvist.
Samtidigt har det mångåriga samarbetet mellan musikerna en betydelse på ett annat plan än det musikaliska.
– Att sudda ut gränser och skapa samhörighet mellan människor på olika kontinenter är något vi behöver mer än någonsin i dag, säger Cecilia Österholm.
Siri Karlsson bildades av Cecilia Österholm och Maria Arnqvist under studenttiden i Uppsala i början på 2000-talet. Sedan dess har duon turnerat och gett ut ett halvdussin album med sin egensinniga hybrid av folkmusik och psykedeliska stämningar.
I likhet med hyllade Sara Parkman ägnar sig Siri Karlsson åt att experimentera och improvisera utifrån den traditionella folkmusiken. Resultatet: en position en bra bit från den musikaliska mittfåran.