– Det är kul att få ta över stafettpinnen från tidigare artistkollegor och föra arvet med Pantamera-låten vidare. Låten är ju något av en kulturell institution vid det här laget. Jag har försökt sätta en egen touch på låten, med blinkning till mitt 90-tal och sound, säger Uppsalaprofilen Martin ”E-type” Erikson i ett pressmeddelande.
På skärtorsdagen släpptes E-types låt "Panta King". Under två minuter och fyrtio sekunder eurodance uppmanar han lyssnarna att panta mera. Och visst går det att känna igen flera takter från tidigare år, en slinga av melodin till "Guantanamera" återbrukas låten igenom. Det var den första melodin som användes i Pantamera-låtarnas historia, då med Buena Vista Social Club.
Sedan dess har ett tiotal svenska artister gjort sin tolkning. Bland dem finns Linda Pira, Hooja och bandet Det vet du.
Katarina Lundell är kommunikationschef på företaget Returpack/Pantamera som anlitat E-type. Hon säger att det är viktigt att artisterna som gör kampanjlåten själva verkligen vill panta mera. Hon är glad över att han tagit sig an uppdraget men hur mycket det kostar att anlita honom vill hon inte avslöja.
– Vi brukar inte prata om det. Vi köper hela paketet, han ska ta fram låten och vara sitt eget varumärke, han får en skälig ersättning. Jag är stolt över att E-type gör låten, säger hon.