"Hennes symfoni är ett mästerverk"

"Hon är som en kvinnlig Beethoven", sade man om tonsättaren Emilie Mayer på 1800-talet. Men efter sin död föll hon i glömska. På torsdag framför Uppsala kammarorkester hennes femte symfoni.

Kompositören Emilie Mayer på en odaterad teckning. Hon föddes 1812 eller möjligen 1821. Uppgifterna varierar. Klart är att hon dog 1883.

Kompositören Emilie Mayer på en odaterad teckning. Hon föddes 1812 eller möjligen 1821. Uppgifterna varierar. Klart är att hon dog 1883.

Foto:

Musik2020-02-04 11:00

Tyskan Emilie Mayer var i mitten av 1800-talet en kändis i Berlins musikliv.  På hennes cv finns ett stort antal verk, bland annat åtta symfonier. I likhet med Beethoven började hon i Wienklassicistisk stil för att fortsätta in i romantiken. Hennes verk har ofta jämförts med just Beethovens och gav henne epitetet "en kvinnlig Beethoven". 

Fram till sin död 1883 framfördes Emilie Mayers musik ofta, men därefter föll hon gradvis i glömska.

– Det är ett öde hon delar med många andra kvinnliga tonsättare. Orsakerna kan förstås variera, men i grund och botten har kvinnliga kompositörer historiskt sett betraktats som mindre framstående än manliga. Så är det tyvärr fortfarande på sina håll, anser Rebecca Miller, Uppsala kammarorkesters chefsdirigent.

Enligt henne bedömdes kvinnor länge hårdare av kritiker, inte minst när det handlade om "manliga" genrer som symfonier, konserter och stråkkvartetter.

Epitetet "en kvinnlig Beethoven" är förstås menat som beröm. Men det skulle väl också kunna tolkas som ett sätt att förminska henne?

– Jag ser inte benämningen som ett försök att göra hennes musik mindre originell eller storartad. Men det kan vara farligt att etikettera en kvinnlig kompositör på det sättet. Det sätter bara onödig press på henne att leva upp till vissa förväntningar i stället för att låta henne blomma ut på sitt eget sätt. Men hör förresten aldrig sådana jämförelser om manliga tonsättare.

Hur skulle du beskriva Emilie Mayers femte symfoni i f-moll? 

– Den är ett riktigt mästerverk. Hon visar prov på stor uppfinningsrikedom, här finns massor av idéer och teman som hon  elegant väver samman. Det är en symfoni som är full av prakt med stormande klimax och svepande melodiska partier samtidigt som den också rymmer intima element av kammarmusik.

Men den spelas inte ofta?

– Nej,  det är både förvånande och ledsamt. Om du googlar symfonin hittar du bara en inspelning och nästan inga uppgifter om aktuella konserter. Jag hoppas verkligen att vår konsert ska övertyga publiken om att verket förtjänar en plats bland de stora symfonierna.

Konserten i UKK på torsdag 6 februari startar med Beethovens "Uvertyr till Leonore" från operan "Fidelio" och fortsätter med Françis Poulencs pianokonsert. Solist är David Huang. Efter paus blir det Emilie Mayer för hela slanten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!