Kvinnor i fokus nÀr Malmös kulturliv satsar

Nu tar kvinnorna plats pĂ„ scenen – konserthuset i Malmö satsar pĂ„ en rad arrangemang som ska bĂ„de hylla och stĂ€rka kvinnor som verkar i den fortfarande ojĂ€mstĂ€llda musikens vĂ€rld. Först ut blir en musikdramatisk förestĂ€llning om Sveriges första kvinnliga dirigent.

1959: Sveriges första kvinnliga dirigent Ortrud Mann leder sin orkester – hĂ€r under ett framtrĂ€dande i Stockholms konserthus dĂ€r verk av Jean Sibelius framfördes. Arkivbild.

1959: Sveriges första kvinnliga dirigent Ortrud Mann leder sin orkester – hĂ€r under ett framtrĂ€dande i Stockholms konserthus dĂ€r verk av Jean Sibelius framfördes. Arkivbild.

Foto: EPU/TT

Musik2021-04-13 17:48

Den manliga musikvĂ€rlden skakades troligen om rejĂ€lt nĂ€r den blott 26-Ă„riga Ortrud Mann anstĂ€lldes vid Hippodromteatern i Malmö Ă„r 1944 – i konkurrens med en rad manliga sökande.

TjÀnstgöringen visade sig bli startskottet pÄ en lysande karriÀr, men hennes yrkesliv i orkesterdiket kantades mÄnga gÄnger ocksÄ av ett starkt motstÄnd frÄn manliga kollegor.

Ingen offerroll

En unik – men ocksĂ„ bortglömd historia, visar det sig.

– Jag vet att hon var vĂ€l ansedd och hon arbetade mycket. Men det finns vĂ€ldigt lite skrivet om henne, berĂ€ttar Sara Cronberg som regisserar "Ortrud Mann – En fantasi om Sveriges första kvinnliga dirigent".

FörestÀllningen fÄr urpremiör i Malmö till hösten, och det blir lite av en fantasi som dÄ kommer att gestaltas pÄ scen. Manuset baseras nÀmligen pÄ fiktion.

– Det Ă€r vi vĂ€ldigt tydliga med att vi vet inte om det hĂ€r hĂ€nde. Det vi vet Ă€r det som vi frĂ„gat hennes dotter om. Hon har berĂ€ttat lite om sin mamma som person, sĂ€ger Sara Cronberg och fortsĂ€tter:

– Hon var vĂ€ldigt bestĂ€md och beklagade sig aldrig, hon iklĂ€dde sig aldrig nĂ„gon offerroll.

Mann fullföljde dock sina mÄl och blev sÄledes den första kvinnan att verka professionellt som dirigent i Sverige.

FörestÀllningen Àr ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live Konserthus, och publiken kommer att bjudas pÄ bÄde musik och teater.

– Dramat blir lika bĂ€randet som musiken, lovar Sara Cronberg.

"Ett lÄngsiktig arbete"

Ortrud Mann-förestĂ€llningen utgör ett av flera arrangemang pĂ„ samma Ă€mne som Malmö Live bjuder under kommande Ă„r. Temat "100 kvinnor 100 Ă„r” syftar till att hylla och stĂ€rka kvinnor i musikens vĂ€rld.

NödvÀndigt, om man frÄgar Malmö Lives programchef Karin Karlsson.

– Musikbranschen Ă€r vĂ€ldigt ojĂ€mstĂ€lld . Det finns mycket statistik som pekar pĂ„ det – egentligen gĂ€ller det rakt igenom hela branschen. AlltifrĂ„n tonsĂ€ttare till vem som bestĂ€mmer, vem som Ă€r headline pĂ„ festivaler, vem som skriver musik och vem som fĂ„r högst lön, sĂ€ger Karin Karlsson till TT.

– Jag tror det hĂ€r Ă€r starten pĂ„ ett lĂ„ngsiktig arbete för att inkludera fler, fortsĂ€tter hon.

Under Ă„ret kommer ett 20-tal programpunkter att presenteras. Det kommer att anordnas ett symposium med stadens universitet och eventuellt Ă€ven bjudas pĂ„ ett omfattande körverk – om pandemisituationen tillĂ„ter det i höst eller nĂ€sta vĂ„r.

– Det kommer ocksĂ„ bli singelkonserter med kvinnor som vi lyfter och hyllar, och vi har ocksĂ„ haft möjlighet att bestĂ€lla uruppföranden och lyfta fram kvinnor som i dubbelkonserten som gĂ„r under namnet "Nutida pionjĂ€rer", berĂ€ttar Karin Karlsson.

LĂ€r sig dirigera

Men först ut blir alltsÄ förestÀllningen om Ortrud Mann. Huvudrollen spelas av skÄdespelaren Mari Götesdotter som just nu lÀr sig att dirigera för att kunna ta sig an rollen.

– Jag lĂ€r mig det frĂ„n grunden. Och sedan Ă€r tanken att jag ska kunna dirigera. SlĂ„ in och slĂ„ av och dirigera vissa stycken.

FörestÀllningen vill gestalta Ortud Manns musikaliska vÀrld, dÀr hennes starka drivkraft verkar men Àven tvingas balanseras mot dÄtidens uppfattningar och förvÀntningar, berÀttar Mari Götesdotter.

– Och att samtidigt behöva passa in och linda in den (drivkraften, reds anm) i bomull för att inte bli bemött av ett totalt nej. Hur hon fĂ„r den hĂ€r orkestern att gĂ„ med pĂ„ det hon vill. Att de ska ta henne pĂ„ allvar helt enkelt.

Fakta: TemaÄret i Malmö

"100 kvinnor 100 Är" Àr temat som Malmö Live Konserthus satsar pÄ hösten 2021 och vÄren 2022.

Temat lyfter fram kvinnliga musiker med syfte att stÀrka deras position i branschen.

Under Äret kommer ett 20-tal programpunkter att presenteras, varav förestÀllningen om Ortrud Mann Àr en.

Under hösten kommer Malmö universitet tillsammans med konserthuset Ă€ven att genomföra ett symposium, "Women in music – towards equality", dĂ€r forskare, musik- och kulturaktörer, musikrecensenter och musiker kommer att diskutera förutsĂ€ttningarna för en mer jĂ€mstĂ€lld musikbransch.

KÀlla: Malmö Live


Fakta: Vem var Ortrud Mann?

Ortrud Mann var Sveriges första kvinnliga professionella dirigent och kapellmÀstare.

Hon föddes 1917 som Ortrud Åkerberg i skĂ„nska Arlöv.

Den första musikundervisningen fick hon av sin far som var musiklÀrare och organist samt tonsÀttare.

Mann blev elev vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och avlade, med högsta betyg, kantors- och högre organistexamen 1938 respektive 1939 och musiklÀrarexamen 1942.

Under utbildningen fick hon dÄvarande chefdirigenten vid Göteborgs symfoniker, Tor Mann, som lÀrare. Han blev senare hennes make.

26 Är gammal sökte Mann tjÀnsten som kapellmÀstare vid Hippodromteatern i hemstaden Malmö. AnstÀllningen orsakade visst rabalder bland hennes manliga medsökande, liksom uppmÀrksamhet bland skribenter och recensenter.

Hon blev sedan kapellmÀstare vid Malmö stadsteater fram till 1948.

Debuten som dirigent skedde i Linköping 1949. Senare följde engagemang vid symfoniorkestrar i Norrköping, Göteborg och Stockholm.

Mann verkade som frilansdirigent och musiklÀrare. Repertoaren omfattade verk frÄn barocken till samtida musik. Jean Sibelius angav hon som en av sina favorittonsÀttare.

Hon blev den första kvinnan att verka professionellt som dirigent samt inneha kapellmÀstarbefattningar.

KĂ€llor: Svenskt kvinnobiografiskt lexikon och I Musiken.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!