Nya verk och gamla bekanta på festival

I dag torsdag startar en körfestival i Uppsala i samband med att La Cappella fyller 30 år. Kören tar emot 25 andra damkörer på besök i staden. Samtidigt blir det två uruppföranden.

På La Cappellas sista ordinarie repetition inför Damkörfestivalen fick kören besök av de två kompositörer som skrivit verk som ska framföras på invigningskonserten i Domkyrkan på torsdag, Mårten Jansson och Anna-Karin Klockar.

På La Cappellas sista ordinarie repetition inför Damkörfestivalen fick kören besök av de två kompositörer som skrivit verk som ska framföras på invigningskonserten i Domkyrkan på torsdag, Mårten Jansson och Anna-Karin Klockar.

Foto: La Cappella

Musik2016-09-29 08:00

För 30 år sedan, 1986, grundade kördirigenten Robert Sund La Cappella i Uppsala för att han tyckte att Sverige behövde en damkör på hög musikalisk nivå. Nu firar kören sitt jubileum med att bjuda in andra damkörer till att sjunga tillsammans och bilda ett damkörsnätverk. Men grundaren ställer sig fortfarande frågan: varför blir inte fler körer damkörer?

– När jag grundade La Cappella hade jag varit på resa i Östeuropa och hört många bra damkörer och ville få till en på hög nivå här i Sverige. Och så blev det ju! Men jag kan fortfarande, trots att trenden är i ökande, tycka att det finns förvånansvärt få damkörer i landet, säger Robert Sund.

– De flesta, runt 80 procent, av de som kan sjunga är ju tjejer och blandade körer har ofta svårt att rekrytera i herrstämmorna. För många av dem skulle det kunna vara en idé att helt enkelt gå över till damkörsrepertoar, tycker han.

Robert Sund själv har långt ifrån pensionerat sig från musiklivet. Han skriver musik, arrangerar och gästspelar i olika sammanhang. Han har också startat jazztrion Trio Con Fuse med gitarristen Bertil Fernqvist och basisten Kurre Andersson.

– Roligt ändå att La Capella lever vidare. Det var ett experiment som slog väl ut, säger Robert Sund.

La Cappella har under sina 30 år, först med Robert Sund som dirigent, sedan med Karin Eklundh och nu Tony Margeta, verkat för att etablera damkörssången i landet och att presentera en ny repertoar. En rad svenska tonsättare har skrivit verk som uruppförts av La Cappella och Karin Eklundh gav under sin tid som dirigent ut en antologi med damkörsnoter, ”Damkören”.

– Repertoaren för damkör har tagit stora kliv framåt under de två senaste decennierna och idag finns en betydligt rikare mängd, mycket tack vare tonsättare som Karin Rehnqvist, Mårten Jansson och Anna Cederberg-Orreteg, säger Tony Margeta.

– Bara de senaste åren har jag märkt en större ”trend” i att skriva för damkör, mycket också för att det finns en uttalad efterfrågan. Att vi uruppför två nya stycken under festivalen känns både roligt och viktigt för att inspirera våra kolleger i landet att våga beställa ny musik till sina körer.

La Cappella tar emot 25 andra damkörer på besök i Uppsala under festivalen. Båda de tidigare dirigenterna kommer att medverka vid den stora festivalkonserten i Konserthuset lördag den 1 oktober: Karin Eklundh, som lämnade kören 2014, och Robert Sund som var dess dirigent de första åren, fram till 1991.

Vid invigningskonserten i Domkyrkan på torsdag framför värdkören La Cappella uruppföranden av två av de kompositörer som just nu bidrar till att utbudet av damkörmusik ökar: Mårten Jansson från Uppsala och Anna-Karin Klockar från Falun. I slutfasen av repetitionerna fick kören besök av kompositörerna, som båda ser fördelar med att skriva för just damkör.

– Det blir en mer homogen klang att arbeta med än i en blandad kör konstaterar Anna-Karin Klockar som sedan drygt 20 år mest arbetar i Italien med film- och tv-musik..

– Framför allt i lite mer avancerade stycken som det La Cappella nu ska uruppföra, där stämmorna ligger nära varandra, passar det bra, tycker hon.

Klockar har tonsatt en dikt av Karin Boye, ”Till dig”, som ska uruppföras på torsdagskonserten.

– Det svåraste med att skriva för kör är att hitta en text som jag går igång på. Enklast är ju att hitta någon som redan finns och som jag tycker om. Det här är en sådan.

Mårten Jansson är inne på samma linje, att den homogena klangen hos en damkör är en fördel:

– I en blandad kör kan det vara svårt att balansera den höga herrstämman, tenorerna, mot den låga damstämman, altarna. Dessutom klingar komplexa ackord bättre i ljusare tonläge, säger han.

– Men det ställs högre krav på sångarna i en damkör: Förstasopranerna behöver vara högre och andraaltarna lägre än i en blandad kör. Men när jag skriver för La Cappella vet jag att det inte är något problem, de har de där djupa altarna.

Vid invigningskonserten är det hans nyskrivna ”Ingenting utanför” med text av Einar Askestad som La Cappella ska framföra.

– Det var faktiskt hovorganisten Mary Ljungquist-Hén som tipsade om författaren för några år sedan. Jag fastnade också för honom och sedan dess har jag samarbetat med honom i flera verk. Det här är en dikt om förlust och saknad, säger Mårten Jansson som även har en kommande konsert i Basel med stor orkester och kör.

Fakta Programmet i korthet:

Torsdag 29 sept - Invigningskonsert med La Cappella i Domkyrkan kl. 20.00

Fredag 30 sept - Körmaraton i Baptistkyrkan 18.30 - 22.00 (ca).

Lördag 1 okt - Festivalkonsert i UKK kl 17.00

Söndag 2 okt - Avslutningskonsert i Bälinge kyrka kl. 16.00 (körerna Embla från Norge och Kvennakór Garðabæjar från Island)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!