Varje sommar sedan 1996 har Föreningen Kultur vid Örbyhus slott arrangerat konserter med kammarmusik i orangeriet. Det betyder att coronasommaren 2020 blir den 25:e i ordningen. Gérard de Roquette-Buisson, föreningens ordförande sedan starten och boende på Örbyhus slott, minns hur det hela började.
– På 90-talet var orangeriet i väldigt dåligt skick. Efter en omfattande restaurering kände jag och min fru Charlotte att byggnaden måste få leva och inte bara användas någon enstaka gång om året. Vi bestämde oss för att pröva att arrangera konserter med kammarmusik, berättar han.
I början fanns farhågor för att akustiken inte skulle vara den bästa.
– Men vi fick lugnande besked från experter som sa att med publik på plats kommer det att låta bra. Och det visade sig stämma, säger Gérard de Roquette-Buisson.
Han tror att det finns två huvudförklaringar till att konsertserien blivit en riktig långkörare med en trogen publik och artister som återkommit flera gånger.
– Dels handlar det om miljön och omgivningen, dels har vi hela tiden satsat på kvalitet när det gäller artisterna. Det gäller oavsett om det handlar om unga musiker på väg uppåt i karriären eller redan etablerade namn.
Årets tre första konserter ställdes in till följd av pandemin. Det betyder att publiken gick miste om godbitar som Ensemble Rebaroque, pianisten Roland Pöntinen och ett Beethovenprogram med bland andra sopranen Elin Rombo.
Däremot genomförs helgens två konserter (14 och 15 augusti) med Uppsala kammarsolister som planerat. På fredagen medverkar skådespelaren Johan Rabaeus och dagen efter gästar Uppsalaförfattaren Ulrika Knutson. Bägge kvällarna ägnas helt åt musik av 250-årsjubilaren Ludwig van Beethoven. Till varje konsert finns 50 biljetter.
– Visst blir det färre åhörare än vanligt, men det viktiga är att vi får spela inför publik och göra en konsert. Det känns viktigt och relevant för oss, och jag tror att publiken känner likadant, säger Klara Hellgren, violinist i Uppsala kammarsolister.
Hon har spelat i orangeriet många gånger genom åren och lovordar föreningens och Gérard de Roquette-Buissons arrangemang.
– Det är magiskt att spela där. Miljön är fantastisk och det värdskap som Gérard och föreningen står för är underbart. Som musiker känner man sig alltid välkomnad i Örbyhus.