Robert Wells kan vid det hÀr laget blicka tillbaka pÄ ett halvt sekel vid pianot. Samtidigt Àr det 30 Är sedan han gjorde sin första "Rhapsody in Rock" med parhÀsten och dirigenten Anders Berglund vid sin sida. 2019 Àr dÀrför nÄgot av ett jubileumsÄr för 57-Äringen, som i höst Àr aktuell med Ànnu en "Rhapsody in Rock"-turné.
PÄ torsdag 17 oktober Àr det dags för konsert och show i Fyrishov. DÄ slÄr sig Wells ned framför flygeln tillsammans med sitt eget rockband samtidigt som Anders Berglund dirigerar den 52 musiker starka GÀvle symfoniorkester. Dessutom blir det sÄng av ett knippe vÀlkÀnda men hemliga gÀstartister. Det blir i vanlig ordning stort och svulstigt men ocksÄ med plats för finlir.
Före turnéstarten gav Robert Wells ut sjÀlvbiografin "Blod, svett och toner".
â Titeln ser jag som en sammanfattning av hur det Ă€r att verka i musikbranschen, sĂ€ger han.
SjÀlvbiografin började han skriva pÄ i fjol. Tanken var att berÀtta om vad som krÀvs för att ta sig fram och överleva i musiklivet, en bransch som enligt Wells helt saknar skyddsnÀt. I boken skildrar han karriÀrens succéer, ekonomiska floppar och resan frÄn "lastbilsflak" till "utsÄlda arenor".
â PĂ„ 80-talet hankade jag mig fram genom att spela pĂ„ kvartersfester som "S:t Eriksgatans dag". 20 Ă„r senare satte jag svenskt publikrekord för en show med sittande publik. DĂ„ kom 43 000 personer till Ullevi, sĂ€ger Robert Wells.
SÄ mÄnga kommer han förstÄs inte att spela för pÄ Fyrishov. Men det spelar ingen roll, om man fÄr tro Robert Wells. Han drivs av kÀrleken till musiken och Àr nöjd sÄ lÀnge han kan tillfredsstÀlla en publik oavsett hur stor eller liten den Àr.
â Musiken blir en blandning av klassiskt och ren underhĂ„llningsmusik. Det Ă€r sĂ„ jag vill ha det, sĂ€ger Robert Wells som har en gedigen musikutbildning frĂ„n Adolf Fredriks musikklasser och Kungl. Musikhögskolan.
Att han överhuvudtaget började med konceptet "Rhapsody in Rock" beror faktiskt pÄ en utskÀllning han fick som 16-Ärig pianoelev.
â Jag spelade de klassiska styckena flĂ€ckfritt och fick beröm för det. Men lĂ€raren, som var min första pianoprofessor, kunde inte tĂ„la att jag ocksĂ„ spelade den hemska musiken boogie-woogie. Man kan nog sĂ€ga att "Rhapsody" startades som en revolt mot det synsĂ€ttet. För mig Ă€r ingen musik finare eller bĂ€ttre Ă€n nĂ„gon annan, sĂ€ger Robert Wells.