Den som tycker att det inte gÄr att tÀvla i film har inte försökt att fÄ en Oscar, filmvÀrldens finaste pris.
Efter ett osedvanligt stjĂ€rnspĂ€ckat blĂ„gult filmĂ„r kĂ€mpar bĂ„de Ruben Ăstlund och Tarik Saleh för att fĂ„ sina filmer "Triangle of sadness" respektive "Boy from heaven" nominerade till galan den 12 mars och i slutĂ€ndan till och med gĂ„ hem med en gyllene statyett.
För det krÀvs en kampanj som pÄminner mycket om en valrörelse. Det gÀller att fÄ sÄ mÄnga som möjligt av de 9 921 medlemmarna i Oscarsakademien (Ampas) att ta del av ens budskap, det vill sÀga se filmen.
För Ruben Ăstlund innebĂ€r det att tillbringa mycket tid i Hollywood för att övertyga de som röstar. Hans film "Triangle of sadness" fick Guldpalmen, det finaste priset pĂ„ festivalen i Cannes i maj, men som engelsksprĂ„kig film konkurrerar den med alla Hollywoodproduktioner med mer kĂ€nda namn pĂ„ rollistan och större budgetar.
ââDet dĂ€r kampanjandet kan tĂ€ra lite pĂ„ en, för man Ă„ker runt och försöker fĂ„ mĂ€nniskor att titta pĂ„ filmen. Men vi har haft jĂ€ttefina visningar med stĂ„ende ovationer sĂ„ det har kĂ€nts vĂ€ldigt kul. Men det Ă€r ganska slitsamt arbete, sĂ€ger Ruben Ăstlund.
Ăstlunds fanclub
Filmens producent Erik Hemmendorff förklarar att Ruben Ăstlund efter sina tidigare filmer "Turist" och "The square" har en "fanclub" av kĂ€nda skĂ„despelare och regissörer som hjĂ€lper till med kampanjandet.
ââHan har ett otroligt renommĂ© och det hjĂ€lper, för de sĂ€ger ju till sina kompisar. De Ă€r som influencers, sĂ€ger Hemmendorff.
StjÀrnor som Aubrey Plaza ("The White lotus") och Kristen Stewart ("Twilight"-filmerna) har stÀllt upp som reklampelare för "Triangle of sadness" pÄ olika visningar i Hollywood.
ââMan ber kĂ€nda skĂ„despelare att "hosta" en visning i de stĂ€der dĂ€r det finns Ampas-medlemmar och sĂ„ bjuder man in folk. Ăven Ampas-medlemmar Ă€r intresserade av kĂ€ndisar, sĂ„ dĂ„ kommer förhoppningsvis fler till de visningarna, sĂ€ger Ruben Ăstlund med ett skratt.
Förutom Ăstlund kĂ€mpar Ă€ven Tarik Saleh för en plats i Hollywoods rampljus för sin film "Boy from heaven", som Ă€r Sveriges Oscarsbidrag. Saleh gick i förra veckan vidare bland de 15 som nu Ă€r kvar i kampen om en statyett för bĂ€sta internationella film.
Halva jobbet
Han tycker att kampanjandet Àr en nödvÀndig del av jobbet och har tillbringat mycket tid i Hollywood.
ââJag skulle ljuga om jag pĂ„stĂ„r att jag Ă€lskar att promota mina filmer. Jag Ă€lskar att skriva, det Ă€r det jag tycker om att göra, sade Tarik Saleh till TT tidigare i höstas.
ââMen att bara slĂ€ppa ut en film och inte hjĂ€lpa den att komma ut â dĂ„ har man inte förstĂ„tt att halva jobbet Ă€r att fĂ„ folk att se filmen.
Svenska filminstitutet backar Tarik Saleh och hans film i Oscarskampen. De bidrar med ekonomiska medel för kampanjandet och det blir Ànnu mer nu nÀr "Boy from heaven" har gÄtt vidare.
Men "Triangle of sadness" fÄr inget liknande stöd.
ââI dagslĂ€get har vi inget pengastöd, enligt riktlinjerna som vi har, sĂ€ger Petter Mattsson, Filminstitutets utlandschef.
Regelverket medger bara pengar till Sveriges officiella Oscarsbidrag, inte till svenska filmer som tÀvlar i de "öppna" kategorierna, som för bÀsta film.
ââTyvĂ€rr kanske man kan sĂ€ga. DĂ€remot skulle vi kunna göra andra saker som event i Los Angeles tillsammans med konsulat och lokala organisationer, men det Ă€r inget som har bestĂ€mts.
Ruben Ăstlund fortsĂ€tter med sitt kampanjande. Den 5 januari ska han till Hollywood för att nĂ„gra dagar senare gĂ„ pĂ„ Golden Globe-galan, dit filmen Ă€r nominerad.
Han drar sig inte heller för att till och med be om hjÀlp frÄn Danmark.
ââJag "rantar" ju sĂ„ hĂ„rt mot dansk film, sĂ„ jag tyckte det var kul att höra av mig till Susanne Bier och frĂ„ga om inte hon kunde hĂ„lla en visning i Köpenhamn.
ââOch hon har skinn pĂ„ nĂ€san, sĂ„ hon sa "absolut, det gör jag", sĂ„ nu har jag fĂ„tt fiendeland att promota "Triangle of sandess", sĂ€ger Ăstlund och skrattar.