Att ge röst Ät de dödas aska

I sin studie av Paul Celan vill Mikael van Reis bĂ„de följa poesin, bestĂ€mmas av den och vara poesin. Bo Gustavsson lĂ€ser en bok som övertolkar och ­upprepar sig – men som Ă€r viktig.

I slutet. Paul Celan 1970.

I slutet. Paul Celan 1970.

Foto: LĂŒtfi Özkök

Recension2015-06-13 10:08
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

1948 gjorde Theodor Adorno det berömda uttalandet att det var omöjligt att skriva poesi efter Auschwitz. Förintelsen saknade ord och den kunde bara mötas med tystnad.

Samma Ă„r kom Paul Celan till Paris som en överlevare frĂ„n Förintelsen i RumĂ€nien. DĂ„ hade han redan skrivit en av sina mest kĂ€nda dikter ”Todesfuge” (”Dödsfuga). I Ă„tta diktsamlingar och en postumt utgiven bok skulle han ta sig an utmaningen att gestalta sina erfarenheter, inte genom att skriva om Förintelsen utan genom att skriva sig in i Förintelsen. Det krĂ€vde skapandet av ett nytt sprĂ„k, ett ”grĂ„are sprĂ„k” som kunde ge röst Ă„t de dödas aska. Ett sprĂ„k pĂ„ grĂ€nsen till tystnaden, utplĂ„nandet, sprĂ„klösheten.

Det har sagts mycket om Paul Celan och hans nyskapande poesi. Han mÄste vara en av 1900-talets mest kommenterade och analyserade diktare. I Sverige har böcker kommit ut av Anders Olsson och Aris Fioretos. Man kan tycka att allt redan sagts som rimligtvis gÄr att sÀga om Celans poesi.

ÄndĂ„ ger Mikael van Reis nu ut en tegelsten pĂ„ 600 sidor, ”Den siste poeten: En essĂ€ om Paul Celans aska”. Celan lockar till stĂ€ndiga nylĂ€sningar eftersom hans diktning Ă€r stĂ€ndigt ny i sin förtĂ€tade gĂ„tfullhet. Texterna gör motstĂ„nd men det Ă€r ett inspirerande motstĂ„nd. UtifrĂ„n dikten ”EngfĂŒhrung” i genombrottsboken ”Sprachgitter” frĂ„n 1959 försöker sig van Reis i sin studie pĂ„ ett helhetsgrepp pĂ„ författarskapet dĂ„ han följer framvĂ€xandet av det celanska sprĂ„ket och dess poetik.

TillfrĂ„gad av en vĂ€n vad ­poesi egentligen var för nĂ„got, svarade Celan: ”Je suis la poĂ©sie.” Uttalandet Ă€r dubbeltydigt eftersom ”suis” pĂ„ franska kan betyda bĂ„de Ă€r och följer. I sin studie vill van Reis avlyssna detta celanska mantra: att bĂ„de följa poesin, att bestĂ€mmas av den och att vara poesin. Celan skriver dĂ€rför som den siste poeten genom att förkroppsliga poesin som öde. Det Ă€r ett öde som i sin tur determineras av den stora katastrofen, Förintelsen, och kĂ€nslan att leva i en apokalyptisk tid med hotet av ett kĂ€rn­vapenkrig.

Paul Celan hade en överkÀnslig personlighet som var en tillgÄng som poet men en plÄga i hans eget liv. Under 1960-talet led han av Äterkommande depressioner och förföljelsemani, vilket gjorde att han periodvis togs in pÄ psykiatriska kliniker. Slutligen begick han sjÀlvmord i april 1970 i Paris.

I sin studie hamnar Mikael van Reis i den vanliga fĂ€llan att övertolka Celan. Det gör alla Celanforskare. Jag fattar inte varför. Dessutom har van Reis en olycklig tendens att upprepa sig. ÄndĂ„ Ă€r ”Den siste poeten” en viktig bok genom iakttagelsen att i Celans dikter blir ”du” viktigare Ă€n ”jag”. Han skriver det mĂ„ngtydiga tilltalets poesi dĂ€r det absolut frĂ€mmande – Förintelsen – införlivas i en utsaga som Ă€r en meditation över mĂ€nniskans villkor i det sena 1900-talet.

Hur lĂ€ser dĂ„ van Reis dikten ”EngfĂŒhrung” (”TrĂ„ngföring”) som han ser som nyckeln till författarskapet? Det Ă€r Celans lĂ€ngsta dikt och dess summering av en tidsanda kan jĂ€mföras med Eliots ”Det öde landet”. Titeln syftar pĂ„ ett begrepp i fugans komposition dĂ„ ett tema varieras kontrapunktiskt. EngfĂŒhrung dramatiserar pĂ„ ett liknande sĂ€tt en fĂ€rd genom tid och minne mot ett nytt medvetande som Ă€r förlustens och överlevandets. Det Ă€r en passage, en överfart frĂ„n död till liv som Celan i sina följande böcker kommer att radikalisera. Överfarten upprepas med varje andetag, varje ord, varje dikt.

Det Àr att följa poesin, att vara poesin som överlevare frÄn Förintelsen.

Litteratur

Den siste poeten: En essÀ om Paul Celans aska

Mikael van Reis

Daidalos