Litteraturen i dag handlar om medelklassliv och Àr skriven av medelklasskvinnor för medelklasskvinnor. Det menade Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson i en krönika i början av Äret. Hennes inlÀgg blev startskottet för en debatt pÄ landets kultursidor om vilken litteratur som lyfts och prisas i dag. Pettersson menade att vÄr tids mest hyllade litteratur Àr "den som stryker de lÀsande medelklasskvinnorna medhÄrs" och att "medelklassens kvinnor Àr de nya maktgubbarna pÄ parnassen, köttberget".
Var tid har sina dominerande genrer, det Àr vi nog alla överens om. FrÄgan Àr om det Àr ett större problem i dag Àn vad det har varit tidigare. Att kvinnor skriver om sina förlossningar eller cancerdiagnoser har dÀremot hÀcklats och fnysts Ät pÄ ett sÀtt som krigsskildringar eller genren "man söker sin identitet" inte har rÄkat ut för i samma utstrÀckning.
Debatten stormade runt i kulturvattenglaset. Den kan sammanfattas med frÄgan om huruvida litteratur ska handla om att bekrÀfta lÀsaren dÀr hon befinner sig, eller om den ska provocera och vidga vÄra perspektiv.
Det var mot bakgrund av denna debatt som jag tog del av nomineringarna till Ärets Augustpris som presenterades i mÄndags.
Att bli nominerad till Augustpriset â och att vinna â betyder förstĂ„s mycket för sĂ„vĂ€l författare som förlag. De vinnande titlarna blir inte sĂ€llan nĂ„gra av de vanligaste klapparna under granen samma Ă„r, och som Litteratursveriges kanske finaste utmĂ€rkelse leder den ofta till försĂ€ljningsframgĂ„ngar. Bland Ă„rets nomineringar finns bĂ„de nykomlingar och tidigare vinnare. Lina Wolff och Johannes Anyuru har bĂ„da chans att vinna för andra gĂ„ngen i den skönlitterĂ€ra kategorin. Barnboksförfattaren Eva Lindström Ă€r nominerad för tolfte gĂ„ngen! SĂ„ lĂ„ngt inget storbrĂ„k kring saknade titlar och juryns urval.
Det har annars varit ett Äterkommande tema. Har juryn nominerat rÀtt eller fel böcker? Man fastnar lÀtt i diskussioner om kategorier, positioner och representation. Vilka Àr det som skildras i böckerna? Har böckerna skrivits i Stockholm eller övriga landet? Hur mÄnga nominerade Àr kvinnor respektive mÀn, och sÄ vidare. Diskussioner som vare sig Àr irrelevanta eller ointressanta.
Under de senaste Ären har det varit mycket fokus pÄ att det Àr just kvinnor som vinner. Inte sedan 2017 har en manlig författare vunnit i den skönlitterÀra kategorin. à ren 2010, 2016 och 2020 var vinnarna i alla tre kategorier kvinnor, medan vi fÄr gÄ tillbaka Ànda till 2008 för att hitta rakt igenom mÀn bland vinnarna. Med fem kvinnor och en man bland Ärets nominerade i den skönlitterÀra kategorin Àr det vÀl ingen högoddsare att det blir en kvinna Àven i Är. Debatten lÀr fortsÀtta.
Litteraturkritik Àr subjektiv. Vi lÀser och förstÄr utifrÄn oss sjÀlva. Men det Àr vÀl ocksÄ just det som gör utmÀrkelser, rekommendationer och topplistor relevanta, deras uppgift Àr att bredda repertoaren och fÄ oss att upptÀcka nya teman och författarskap. Om de lyckas? Nja, inte alltid. SÄ bra dÄ att den efterföljande debatten redan stÄr och stampar i farstun.
JÀmlikhetsperspektivet Àr sjÀlvklart viktigt att ha med sig. BÄde nÀr man bestÀmmer vad som fÄr ges ut, vad som ska recenseras och vad som ska prisas. Men pÄ frÄgan om litteraturen ska bekrÀfta lÀsaren eller vidga perspektiv Àr Ätminstone mitt svar givet: Det finns plats för bÄda.