En poetisk förteckning av livets primörer

I ett 400-sidigt praktverk tar sig konstnĂ€ren och författaren Lars Lerin an sina möten med naturen. Karin Andersson har lĂ€st ”NaturlĂ€ra” och tappat andan inför skildringen.

Foto: Fotograf saknas!

Recension2014-06-19 09:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det kĂ€nns torrt. Torrt och förutsĂ€gbart samtidigt som det klibbar lite av smetig klichĂ©. ”NaturlĂ€ra”. Att komma naturen nĂ€ra, skala ner, spola av och bara komma sĂ„ dĂ€r tĂ€tt inpĂ„ att doften av mossa och nyfallen snö stiger en Ă„t huvudet. Och det i akvarell? Ska det verkligen vara nĂ„got att göra ett över 400 sidor lĂ„ngt praktverk pĂ„? Har det inte redan gjorts tusen gĂ„nger? Jo, det Ă€r möjligt. Men inte av Lars Lerin.

Han Àr en av vÄr tids största akvarellister, den vÀrmlÀndske konstnÀren och författaren Lars Lerin. Det Àr inte ett lÀtt konstnÀrskap att beskriva för nÄgon som aldrig upplevt konsten sjÀlv, men ett försök skulle kanske lÄta nÄgot som det hÀr: Lars Lerin krÄnglar inte till det. Han mÄlar det han ser vilket ofta Àr motiv av svensk vardaglighet, natur och fauna.

I hans bilder ser vi sÄdant vi finner sÄ bekant men skildrat i en form av paketlösning dÀr ljus, stÀmningar, förnimmelser och kÀnslolÀgen alla Àr outbytbara bitar av helheten. En dikesgren en sensommarkvÀll, ett skogsbryn en vintermorgon eller nÄgra fÄglars sökande efter mat vid vÀggrenen.

Nej, jag vet att det kanske inte lĂ„ter sĂ„ förskrĂ€ckligt upphetsande men det Ă€r just dĂ€rför som Lars Lerins konst kan fĂ„ en att tappa andan – för att det i allt det sjĂ€lvklara blir spektakulĂ€rt. Jag vet i vart fall inte mĂ„nga konstnĂ€rer (och framför allt inte som mĂ„lar i akvarell) som lyckas fĂ„ mig att hoppa över ett andetag bara genom att jag ser ett verk tryckt pĂ„ en boksida.

Men just sĂ„ Ă€r det nĂ€mligen med ”NaturlĂ€ra”. Precis som Lars Lerins konstverk (och som han sjĂ€lv för den delen) sĂ„ Ă€r hela den tunga boken prĂ€glad av nĂ„got vĂ€ldigt opretentiöst, nĂ„got som bara vĂ„gar vara utan att försöka bli en hel massa annat.

Det Àr som en helt ljuvlig tallrik torsk i ÀggsÄs dÀr kocken inte kÀnt sig nödgad att slÀnga pÄ en rosformad tomat eller strö över wasabimarinerade Àrtor. Det Àr helt enkelt en bok gjord pÄ bÀsta sortens primörer och som lÄter rÄvarorna tala för sig sjÀlva.

PÄ de dryga 400 sidorna varvas mÄlningar, skisser och fotografier med författarens dagboksliknande anteckningar. Men hÀr finns Àven informativt snustorra texter om djurarter och miljöer tillsammans med utdrag frÄn dikter av bland andra Verner Aspenström och konstnÀrliga funderingar av till exempel Leonardo da Vinci.

Det hela blir en scrapbook signerad Lars Lerin, en poetisk förteckning över hans yttre möten med naturen och sina inre med sig sjÀlv. Ur sidornas avbildningar och konstnÀrliga tolkningar trÀder berÀttelser fram, berÀttelser som inte hade blivit till om dÀr bara varit text eller bara bilder.

HĂ€r Ă€r berĂ€ttelsen om livet som nykter, drogfri och ”nĂ€rvarande”. Det Ă€r berĂ€ttelsen om vardagen med partnern Junior som i sig innefattar berĂ€ttelser som den dramatiska om den adopterade krĂ„kan KakĂĄ. Det Ă€r berĂ€ttelser om sorg och bottenlös rĂ€dsla men ocksĂ„ om en obeskrivlig lycka som hĂ€mtas i detaljerna. Och sĂ„ konstverken dĂ„...

Att se mĂ„lningarna i ”NaturlĂ€ra” Ă€r att se vĂ€dret, Ă„rstiden och exakt vilken typ av dag det Ă€r. Det Ă€r att fĂ„ förnimmelser av stunder i ens egen vardag, i ens barndom, nĂ€r det sĂ„g och kĂ€ndes precis sĂ„ som i fĂ€rgerna och formerna pĂ„ boksidan. För det finns ingen som hanterar fĂ€rger och ljus och som skapar stĂ€mningar som Lars Lerin. Och det Ă€r pĂ„ samma sĂ€tt hans texter sticker ut.

HĂ€r talas samma sprĂ„k, oavsett om det Ă€r genom penselns stĂ€mband eller med det skrivna ordets tunga. Författaren och konstnĂ€ren sĂ€ger det som han kĂ€nner det, och mĂ„lar det som han ser det. Vare sig mer eller mindre. ”Det Ă€r skönt ibland med texter som inte försöker vara ’litteratur’, bara upplyser, informerar. Det kan ju bli lite poesi i sĂ„dant ocksĂ„. Det Ă€r likadant inom bildkonsten. AnstrĂ€nger man sig för mycket för att göra konst, blir det gĂ€rna platt fall.” som Lars Lerin berĂ€ttade i senaste numret av Vi LĂ€ser. Och det Ă€r dĂ€rför som ”NaturlĂ€ra” blir en sĂ„dan dĂ€r fulltrĂ€ff som landar rakt i solarplexus. För att innehĂ„llet inte tar vĂ€gen förbi nĂ„got filter Ă€mnat att försköna eller spetsa till. Och resultatet? Ja, nog blir det ”lite poesi” alltid.

Litteratur

NaturlÀra

Lars Lerin

Albert Bonniers förlag