UppkÀftiga "Fabian" blir i slutÀndan för sedelÀrande

Erich KÀstner-filmatiseringen "Fabian" Àr en spretig bildningsresa till Weimarrepublikens glansdagar.

"Fabian – BerĂ€ttelsen om en moralist" Ă€r en punkig film om en omöjlig kĂ€rlekshistoria i Weimarrepublikens dekadenta Berlin.

"Fabian – BerĂ€ttelsen om en moralist" Ă€r en punkig film om en omöjlig kĂ€rlekshistoria i Weimarrepublikens dekadenta Berlin.

Foto: Lupa Film/Hanno Lentz

Recension2022-05-13 06:45
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: Fabian – BerĂ€ttelsen om en moralist

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Tom Schilling, Saskia Rosendahl, Meret Becker

Regi: Dominik Graf

Speltid: 176 min

Betyg: 3

Intresset för Weimarrepubliken har pÄ sistone tilltagit, mycket tack vare tv-serien "Babylon Berlin". Epokens dekadenta leverne, ekonomiska instabilitet och nazistiska strömningar har visat sig utgöra en passande skrattspegel för dagens tidsanda. Burhan Qurbani filmatiserade i fjol författaren Alfred Döblins Weimarklassiker "Berlin Alexanderplatz", men lÀt berÀttelsen utspela sig i dagens Berlin. NÀr regissören Dominik Graf tar sig an en annan tysk mellankrigstidsklassiker, "Fabian", har uttrycket mer gemensamt med Rainer Werner Fassbinders teatraliteter Àn med Qurbanis neonvisioner.

Undertiteln "BerÀttelsen om en moralist" Àr författaren Erich KÀstners kommentar till tidens alltmer urspÄrade mÀnniskosyn. Romanens Berlin Àr en hÄrd vÀrld dÀr bara den starkaste och mest omoraliske överlever. Följaktligen brÀndes boken pÄ bÄl av nazisterna. PrÀktigheten skÀr sig en smula mot filmens punkiga modus. Den fulsnygga inramningen lÄnar stildrag frÄn campestetiken, en smittsamt kitschig gör-det-sjÀlv-skrud komplett med super 8-inslag. Scenografin tycks hÀmtad ur filmskolans rekvisitaförrÄd, ljudbilden Àr platt och billig. Dessa förfrÀmlingseffekter ger en film som skvallrar om sin egen tillkomst.

Samtidigt som vi insuper Fabians omöjliga kĂ€rlekshistoria blir det uppenbart att filmen Ă€r inspelad pĂ„ dagens gator. Dominik Graf lĂ„ter förtjĂ€nstfullt anakronismer betona avstĂ„ndet mellan nu och dĂ„. Vid ett tillfĂ€lle snavar exempelvis karaktĂ€rerna i filmen pĂ„ "snubbelstenar" – minnesmĂ€rken över Förintelsens offer. Ofta Ă€r man dessvĂ€rre mindre subtil med det historiska upplĂ€xandet. Det blir i slutĂ€ndan tröttsamt mĂ„nga nĂ€rbilder pĂ„ nazi-anslag. Trots den uppkĂ€ftiga inledningen utmynnar "Fabian" i nĂ„got relativt högtravande, med tĂ„rfyllda scener till sentimental musik. NĂ€r tematiken mörknar blir ironin ett hinder.

Det Àr svÄrt att inte stÀlla filmen mot "Martin Eden", en likartad filmatisering av en bildningsroman. "Martin Eden" lyckas dock avsevÀrt bÀttre i juxtapositionen av arkivbilder och nyfilmat material, samt med att förmedla hotet frÄn den framvÀxande fasciströrelsen. Med detta sagt Àr det uppfriskande att "Fabian" törs lÀmna filmmediets förhÀrskande realismansprÄk. Synd bara att man inte har vÄgat löpa linan ut.