Ett fint initiativ

En imponerande körinsats och allmän glädjefest, men mindre bra planering. Så summerar Hanna Fredholm invigningen av "Damkör 2016".

Tony Margeta. La Cappellas dirigent, under torsdagens invigning av Damkör 2016.

Tony Margeta. La Cappellas dirigent, under torsdagens invigning av Damkör 2016.

Foto: Tomas Lundin

Recension2016-09-30 12:08
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Körslaget för Uppsala som kulturstad är här. Rustade till tänderna med bra magstöd är Uppsalas kyrkor deras slagfält. Mörkret sänker sig över en förväntansfull lokal. Öppningskonserten öppnar upp med improvisation. "Damkör 2016" kan börja.

La Cappella grundades redan 1986 på Uppsala universitet med målet att arbeta med kvinnoröster på en hög musikalisk nivå och med en stor genrebredd. Med stor framgång har de deltagit i större internationella körtävlingar i Europa. Sedan 2014 har Tony Margeta axlat rollen som dirigent och konstnärlig ledare med en extensiv meritlista som körpedagog, musiklärare och inspiratör höjer han La Cappellas redan höga kvalitéer till en ny nivå.

I år firar La Cappella deras 30-års jubileum genom att bjuda in damkörer i hela Norden till en känslosprakande festival. Denna helg har 25 damkörer landat i Uppsala med totalt 460 korister som alla jobbar mot det starka målet att synliggöra samkörssjungandet i Sverige. Festivalen bjuder på fyra dagar fyllda med konserter och workshops med inspiration från alla världens hörn.

Under invigningskonserten på torsdagkvällen satte La Cappella starten. Förväntningarna var höga och enligt de närvarande politikerna så gjorde de dramatiska effekterna så ont att det brinner. Ackompanjemanget som även fick publikens yngsta medlem Adam med sina 3 månader gamla stämband, att i sin vagn stämma in och locka publiken till att dra på smilbanden bjöd på en enorm bredd med möjligheter. Repertoaren berörde men lämnade dock mycket att önska och lämnade en bitter eftersmak av önskan till finslipning. Upplägget gav vibbar av dålig planering där kören får anstränga sig till sitt yttersta för att täcka upp materialet. Tillsammans med ett ovälkommet tal i konsertens slutskede gjorde det körens jobb så mycket mer imponerande.

Prestationsglädjen var dock total, scenografin var fantastisk och stämningen var förförisk. La Cappella lockade människor av blandade åldrar och bjöd in dem till en glädjefest för alla. Där det musikaliska omfånget var slående och visar på körens glädje till musik. I uruppförandena av Anna-Karin Klockar och Mårten Jansson visas La Cappellas sanna potential med verk som tilltalar till deras styrkor av dramaturgi och att samarbeta för att nå den perfekta pitchen. Kvällen var i mångt och mycket en kväll att minnas. Till La Cappella och Tony Margeta önskar jag därmed avtacka med ett ”Olé”!

Festivalen är ett fint initiativ till att berika Nordens musikliv. Centrerat kring körernas huvudstad – Uppsala.

Konsert