Ăppningsscenen i Christian Petzolds nya film âPhoenixâ visar hur amerikanska soldater stannar en bil pĂ„ vĂ€g genom ett ruinerat Berlin 1945. Predvid chauffören sitter en kvinna med bandage kring hela huvudet. En av soldaterna insisterar pĂ„ att hon ska visa honom aniktet, och hon börjar lĂ„ngsamt ta loss de blodiga styckena. NĂ€r hon Ă€r fĂ€rdig slĂ„r soldaten ned blicken, med skam över vad han har gjort och plötsligt stumhet inför vad han fĂ„tt se.
Det Àr en scen som nÀstan övertydligt koncentrerar filmens hela övergripande tematik. Petzold Àr intresserad av skulden, brutaliteten och överlevnadsmekanismernas krasshet i den tyska hösten, men framför allt Àr han intresserad av sanningens existentiella hot: Vill vi verkligen alltid veta vad som Àr sant? Till vilket pris?
Kvinnan med bandaget Àr Nelly (Nina Hoss), en Auschwitzöverlevare som ÄtervÀnt och nu Àr pÄ vÀg till sjukhuset. Hennes ansikte Àr förstört, och en kirurg ska försöka att ge henne ett nytt. NÀr hon sedan hittar sin make, Johnny (Ronald Zehrfeld), pÄ den dekadenta baren med samma namn som filmen, kÀnner han inte igen henne. Och hon avslöjar sig inte. I stÀllet kommer de överens om att Nelly ska spela hans, som han tror, döda fru, för att fÄ ut ett arv.
Realistiskt? Kanske inte, och jag tror inte att Petzold Ă€r sĂ„ intresserad av det. Han anvĂ€nder sig gĂ€rna av det osannolika för att fĂ„ skruv pĂ„ den hĂ€r fascinerande, melodramatiska och noir-dunkla berĂ€ttelsen om mĂ€nskligt förfall, och för att lĂ„ta Nina Hoss â som alltsĂ„ spelar överlevaren Nelly, som spelar en ekonomiskt strandsatt kvinna som spelar Nelly...â visa vad hon kan.