Dave Eggers "Circle" hyllades nÀr den kom ut 2013. Det vore fantastiskt om den nu utkomna översÀttningen kunde bidra till att dra upp den pÄ bordet igen, för "Circle" förtjÀnar att lÀsas och diskuteras av alla som bryr sig om det sÄ kallade informationssamhÀllet.
Det börjar nĂ„gra Ă„r in i framtiden, men inte mĂ„nga. VĂ€rldens mĂ€ktigaste företag, Circle, har köpt Facebook, Google och andra gamla plattformar. De sammanför allt en mĂ€nniska gör pĂ„ nĂ€tet, alla profiler och konton, i en identitet, ett âTruYouâ. Men Circle Ă€r inte bara en pionjĂ€r i sociala medier, det Ă€r ocksĂ„ en fysisk vĂ€rld. De anstĂ€llda lever i en oas skyddad frĂ„n vĂ€rldens kaos. Hit kommer den unga Mae som nyanstĂ€lld pĂ„ kundvĂ„rdsavdelningen. Hon Ă€r ambitiös och lĂ€r sig snabbt, men arbetet blir alltmer komplicerat. Inte nog med att hon förvĂ€ntas besvara frĂ„gor och hĂ„lla koll pĂ„ kundernas bedömning av henne. Dessutom Ă€r det viktigt att hon deltar i det sociala flödet, kommenterar och uppdaterar. Kommunikationen Ă€r viktigast, fĂ„r hon veta.
Dave Eggers har sedan debuten 2000 rört sig i mĂ„nga genrer, och i det hĂ€r fallet prickat in en originell dubbel: "Circle" Ă€r bĂ„de science fiction och en skruvad generationsroman. Den handlar om en utveckling som börjar i en dröm â âMed den teknik som finns i dag borde kommunikationen aldrig kunna misslyckasâ, som en mellanchef sĂ€ger â och som drivs vidare inte av ondska utan av vanlig stress, karriĂ€rlust och önskan att bli omtyckt. Det Ă€r karakteristiskt för bra science fiction att utforska inte bara tekniken utan vad den gör med mĂ€nniskor.
Pressen att vara aktiv och fĂ„ mĂ„nga likes pĂ„ sociala medier Ă€r i dag en realitet för miljontals. MĂ€tningar, âratingsâ, av alla varor och tjĂ€nster likasĂ„. IgenkĂ€nningen ger hjĂ€rtklappning nĂ€r jag lĂ€ser de lĂ„nga diskussionstrĂ„darna, det digitala babblet som mĂ„ste kommenteras. Jag vill stĂ€nga dem, men det gĂ„r inte.
"Circle" marknadsförs - med allt rĂ€tt, ska det visa sig â med referenser till 1984. Det som dĂ€r var statliga pĂ„bud, Ă€r i "Circle" företagsslogans. "Circle" har dock ocksĂ„ paralleller till en annan klassisk dystopi: "Du sköna nya vĂ€rld." Den devis som dĂ€r innebĂ€r obligatorisk promiskuitet, âEverybody belongs to everybodyâ, har hĂ€r omvandlats frĂ„n kroppslig till digital. Du mĂ„ste kommentera och recensera allt du gör: det tillhör alla. Men mĂ€nniskan mĂ„ste fĂ„ ha hemligheter, sĂ€ger Eggers. InformationssamhĂ€llet mĂ„ste gĂ„ att kliva ur för att tankar ska kunna utvecklas. Det rĂ„der ingen tvekan om att "Circle" Ă€r en av 2010-talets stora idĂ©romaner.