Roman
Han Kang
Jag tar inte farvÀl
Ăvers. Anders Karlsson, Okkyoung Park
Natur & Kultur
Det snöar oavbrutet i "Jag tar inte farvÀl". I författaren Gyeonghas dröm faller snön pÄ en sluttning tÀckt med tusentals svarta trÀstockar som liknar gravstenar. Kort dÀrefter, i en scen vars mardrömslika stÀmning kÀnns som tagen frÄn Ingmar Bergman, vadar berÀttarjaget ensamt i ett snöfall i det ödsliga landskapet pÄ den sydkoreanska ön Jeju. I en ögonblicksbild frÄn massakern pÄ Jejus civilbefolkning Är 1949 fÄr anhöriga till de tiotusentals offren borsta bort snön frÄn de dödas ansikten för att kunna hitta sina nÀrmaste.
NÀr Han Kang skildrar ett blodigt kapitel i Sydkoreas historia lÄter hon snön bygga en bro mellan det förflutna och nuet, och hon spelar pÄ snösymbolikens hela arsenal: frÄn bilder som frysts i det kollektiva minnet till tystnad, nedstÀmdhet och död.
Romanens handling svĂ€var hela tiden pĂ„ grĂ€nsen mellan dröm och verklighet. Ănnu ung men utbrĂ€nd och sjuklig kallas Gyeongha frĂ„n Seoul till Jeju. Hennes vĂ€n, dokumentĂ€rfilmaren Inseon, har rĂ„kat ut för en olycka. I Inseons ödsligt belĂ€gna hus finns en burfĂ„gel som kommer att dö om inte Gyeongha hinner dit i tid. BerĂ€ttelsen ljuder av röster frĂ„n det förflutna, och den Ă„terkommer stĂ€ndigt till kroppar: döda som levande, sjuka och stympade, gamla men förvĂ„nansvĂ€rt starka. Avskalat och precist ger författaren varje bild, varje replik och varje scen en nĂ€stan smĂ€rtsam skĂ€rpa. Han Kangs författarskap Ă€r i en klass för sig.