Roman
Anna-Karin Selberg
Utsidans klass
Wahlström & Widstrand
"Utsidans klass" kretsar kring den skandal som i metoos kölvatten skakade Svenska Akademien och offentligheten hösten 2017. Nu trÀder Anna-Karin Selberg ocksÄ fram som den vars vÄldtÀktsanmÀlan mot den sÄ kallade Kulturprofilen ledde till rÀttegÄng och till en fÀllande dom.
Efter Dagens Nyheters intervju med henne (5/9) kan jag inte annat Àn att lÀsa boken som sjÀlvbiografisk, samtidigt som fiktion alltid ska lÀsas pÄ fiktionens premisser, och som sÄdan Àr "Utsidans klass" en enastÄende roman.
I öppningsscenen följer huvudpersonen A-K pressuppbÄdet utanför Börshuset minuterna innan Sara Danius kommer att avgÄ som Akademiens stÀndiga sekreterare. Romanens handling, dÀr det förflutna och nuet varvas utan nÄgon kronologisk ordning, rör sig mellan hösten 2017, dÄ anklagelserna mot romanens JC briserar i Dagens Nyheter, och vÄren 2018, dÄ Ätalet mot honom vÀcks. Efter sin anonyma medverkan i tidningens artikel fattar A-K det lÀnge uppskjutna beslutet att polisanmÀla brottet. Konflikten mellan A-K och hennes högskola, dÀr vissa personer har band till JC och hans krets, skulle faktiskt rÀcka till en modern universitetsroman.
Förutom jaget finns dĂ€r en annan röst som hon hela tiden resonerar med eller argumenterar emot: hennes döda mamma, advokaten Elisabet Selberg. IdĂ©n Ă€r enkel â de viktigaste personerna i vĂ„ra liv förblir i oss alltid nĂ€rvarande â men hĂ€r blir den till en originell variant pĂ„ en inre monolog.
Minnena frÄn A-K:s barndom och uppvÀxt varvas ocksÄ med handlingen och uppenbarar tidlösa mönster i sexuellt vÄld mot kvinnor. Anna-Karin Selberg har hittat en formel för att komplext skildra de psykologiska processer och det kÀnslomÀssiga kaos som hos huvudpersonen följer pÄ att ha utsatts för sexualbrott, och som till slut fÄr henne att anmÀla. Allt detta utan att lÄta henne fastna i rollen som offer. Jag vet inte nÀr jag senast lÀste en kvinnoskildring sÄ full av kraft och sjudande raseri.
Jag sveps med, men inte utan förbehÄll. BerÀttelsen har ocksÄ ett osympatiskt drag. Bland alla verkliga personer som figurerar med sina fulla namn omnÀmns nÄgra i mindre smickrande ordalag, trots att de entydigt tog stÀllning mot Kulturprofilen, eller inte ens deltog i striderna inom Akademien. Det gör att det vilar nÄgot ogint över en berÀttelse som annars talar med en imponerade styrka.