Musik
Arooj Aftab
UKK, tisdag 13 augusti
Betyg: 5
Arooj Aftab har kallats för en drömbokning av UKK. Det är faktiskt inga överord, den Grammybelönade sångerskan, kompositören och producenten hör till musikvärldens just nu mest uppmärksammade artister. När den brittiska tidskriften Uncut beskrev henne löd ingressen:
”Världens coolaste rockstjärna är inte längre en vit snubbe med gitarr. Det är en pakistansk kvinna i New York som sjunger på urdu och helt spränger gränserna för 2000-talets musiklandskap med en omvälvande mix av stilar och traditioner.”
Fast några spår av rockmusik hörs knappast från UKK:s scen på markplanet. Däremot flörtar Arooj Aftab en del med rockens myter och klyschor. Hon gör entré i svart jacka och svarta jeans. De svarta solglasögonen åker på och av. Hon sippar rödvin ur ett glas som fylls på några gånger från flaskan på bordet intill.
Ibland raljerar hon skämtsamt över "svag respons" från oss i publiken. Men där har hon fel. Vi njuter och låter oss svepas med av den suggestiva och hypnotiska musiken. Att konserten görs inför stående publik är egentligen märkligt. Till skillnad från förra veckans konsert med Youssou N'Dour på samma scen hade det gått utmärkt med stolar.
Arooj Aftabs låtar kan vara allt från minimalistiskt repetitiva till utsvävande med långa gitarrsolon. Kompositionerna känns ofta skissartade, de bygger verkligen inte på vers, brygga och refräng, utan spränger de traditionella gränserna. Plötsligt bromsar musikerna in, låten avstannar och det blir tyst en tiondels sekund innan publikens jubel och applåder bryter ut.
Ena stunden står hon med ett ben i jazzen, bara för att övergå i låtar där den pakistanska musiktraditionen blir tydlig. De flesta sånger gör hon på urdu, andra på engelska.
Hennes sångröst är egentligen värd ett eget kapitel. Den är stark och klar, och hon glider snyggt på tonerna. Hennes röst blir ofta ett fjärde instrument på scenen, kompletterat av den skickliga trio som hon uppträder med på turnén i Europa och Nordamerika.
Störst utrymme får gitarristen Gyan Riley, som briljerar i låt efter låt på sin akustiska gitarr. Även kontrabasisten Petros Klampanis och trummisen Engin Kaan Günaydin imponerar.
Ett extranummer blir det: "Mohabbat", som fick maximal uppmärksamhet när ex-presidenten Barack Obama för några år sedan lade till den på sin spellista.
Sedan tar Arooj Aftab sitt vinglas och lämnar scenen.