Poesi
Glenn Bech
Jag erkÀnner inte lÀngre er auktoritet
Ăvers. Michael Larsson
Ellerströms förlag
En rasande anklagelse mot klassamhĂ€llets orĂ€ttvisor och ojĂ€mlikhet â och en lika rasande uppgörelse med kulturlivets hycklande inkluderingar. Jag talar om Glenn Bechs mĂ„ngomsjungna "Jag erkĂ€nner inte lĂ€ngre er auktoritet", diktsamlingen frĂ„n Danmark vars upplagor liknar svenska deckares. Ett manifestet, ett roligt, ursinnigt anfall som bara kan göra en pĂ„ gott humör.
Som politisk trampolin fungerar det dock sÀmre, Glenn Bech slÄr Ät sÄ mÄnga hÄll att han tappar balansen, bli ömsom sorglig, ömsom komisk. Som sÄ mÄnga andra stupar han pÄ identitetsfrÄgan, men Àr originell eftersom han Àlskar den som stöd och hatar den som hinder. Det homosexuella utanförskapet Àr bÄde en tröstande stolthet och en plÄga. Och dÄ kan inte omvÀrlden göra sÄ mycket, mer Àn den sedvanliga acceptansen. Bech kan heller inte göra sÄ mycket, jo kanske förresten, han kunde finslipa sin ilska till mer humor och till skarpare analys: "jag behöver inte bekÀnna mig till medelklassens estetik, hÄllningar, kÀnsloliv/ jag behöver inte ignorera mitt ursprung, anpassa mig, gömma mig lÀngre". Visst, men 350 sidor formulerad polemik mot denna estetik, det liknar tvÄngsmÀssigt beteende.
Danmarks landsbygd Àr homofob och helt ute, samtidigt vÀrd att försvara, Ätminstone i gestalt av diktarens mamma, allt mot den köpenhamnska kulturelitens hycklande förstÄelse och stÀndiga tolerans. Klasshat har sina fördelar, ilskan formulerar klara sanningar, men dras den till sin spets blir det dumt. Identitetspolitik har ocksÄ sina klargöranden, men blir lÀtt ungefÀr lika dum. Adderar man de bÄda tar man stora risker, samtidigt har de sitt slÀktskap: tanken pÄ utvaldhet, insikt, ibland till och med pÄ en uppgift.
Glenn Bech bjuder pĂ„ en rejĂ€l avhyvling av samtidsfarsen som kanske Ă€r en tragedi. Kulturhyckleriet Ă€r ju mest fĂ„nigt. Boken Ă€r lĂ€ttlĂ€st, ibland rolig, oftast drastisk, nĂ„gra gĂ„nger tjatig â tĂ€nk Karl Ove KnausgĂ„rd, men tĂ€nk bort den redaktionell bearbetningen. Som en devis kommer raderna pĂ„ sidan 166: "jag skriver inte för att behaga nĂ„gon sĂ€rskild person/ jag skriver inte heller för att provocera/ jag skriver för att jag Ă€r hjĂ€lplös/ eller för att jag Ă€r rasande/ jag skriver för att det Ă€r min plikt". Det förstnĂ€mnda lyser starkast i denna samling av anklagelser som berĂ€ttigas av vansinnets tid.