Ytan och tempot. Jag hittar inga mer signifikanta ord för att beskriva Joan Didions stil och attityd. Och den stilen gör mig lika frustrerad som fascinerad under lĂ€sningen av samlingarna "Att lĂ€ra sig sjĂ€lv att leva" (nyutgĂ„va) och "LĂ„t mig berĂ€tta vad jag menar", som blev hennes sista textsamling. Den amerikanska pratsamheten, storstadsbriljansen, associationerna, lĂ„t gĂ„ â men brĂ„dskan? De blixtsnabba formuleringarna lĂ€mnar mig lĂ€tt övergiven, utan tid att försjunka i slutsats eller efterklang. För dĂ„ kommer nĂ€sta smarta penseldrag om de företeelser som utgör samtiden. Hon skriver cirkulĂ€rt, varsamt men samtidigt otĂ„ligt allteftersom nĂ€sta tanke föds. Har berĂ€ttelsens en kĂ€rna? OsĂ€kert. Stilen Ă€r den koreografi som vi beundrar, rörelsen Ă€r i det hĂ€r fallet allt.
Joan Didion slog igenom 1956 med en essÀ, i en tÀvling för magasinet Vogue. EssÀer skrev hon dÀrefter livet ut, eller Àr det reportage, eller sakliga noveller? Genreindelningen blir lÀtt meningslös. Hennes angreppssÀtt kombinerar essÀns lÀrdomselegans med novellens situationsdramatik eller reportagets aktualitet. Trots bokformatet fÄr man samma kÀnsla som att hÄlla i ett magasin. NÄgonting i texterna bevarar attityden i det blanka pappret, vilket ocksÄ gör att lÀsningen ibland blir förströdd.
Ămnesvalet ser till en början ut att vara likgiltigt: Hemingway, Nancy Reagan, utrikespolitik eller en modevisning. Sak samma â det Ă€r en anrĂ€ttning dĂ€r det bara behövs en spik, som i den vĂ€lkĂ€nda sagan, men efter hand tillförs ingredienserna och rĂ€tten fullkomnas. Spiken Ă€r fast, resten Ă€r egentligen flyktigt. NĂ„, vissa gĂ„nger Ă€r allt flyktigt, som i det mĂ€sterliga portrĂ€ttet av Nancy Reagan, dĂ€r blir beskrivningen av denna presidentfrus upplĂ€rda artighet som att lĂ€sa syntolkningen till en tv-sĂ„pa. Nancy gĂ„r till höger, lĂ€gger huvudet pĂ„ sned och sĂ€ger en plattityd innan hon sakta gĂ„r ut till vĂ€nster. Didion registrerar hela hennes agerandes meningslöshet med ett slags sadistisk precision, vĂ€rre Ă€n en dödsdom.
Joan Didions skrivsÀtt har kallats "New journalism", en lite mer litterÀr version av den rasande reportern. Journalisten gör sig sjÀlv synlig och tillÄter sig lÀrda eller smÄ poetiska sprÄng i texten. Det frigör naturligtvis textfÀltet till global utstrÀckning. Didion skrev om sydamerikanska inbördeskrig och kubansk invandring, lika osökt som hon funderade över skrivandets mÄl, metod och mening.
I Ă„rtionden Ă€r Didion i tjĂ€nst hos nuet som stĂ€ndigt gör sig till ett annat. Med varje beskrivning hon lĂ€mnar efter sig Ă€ndrar sig tillvaron lika snabbt som vi har lĂ€rt oss att virus muterar, och den nĂ€ra magiska sekundkĂ€nslan som hennes texter har fĂ„r ett skimmer av osĂ€kerhet över sig â hur kan det flyktiga nuet anta historisk gestalt? Som nĂ€r hon vistas bland hippies i "Slouching towards Bethlehem", en ganska tröstlös beskrivning av den alternativa drömmen i San Francisco Ă„r 1967, uppsatt med en uvertyr i Hemingways tonart men med en final full av hjĂ€rtskĂ€rande dissonans. Hippieparets treĂ„ring har just orsakat en mindre eldsvĂ„da och sitter dessutom och tuggar pĂ„ en elsladd nĂ€r branden slĂ€cks. De besökande vĂ€nnerna i storfamiljen mĂ€rker ingenting eftersom de Ă€r fullt upptagna med att försöka fiska upp en riktigt fin bit marockanskt hasch som hamnat under golvbrĂ€derna i tumultet.