Drama
Titel: C'mon c'mon
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Joaquin Phoenix, Woody Norman, Gaby Hoffman
Regi: Mike Mills
Speltid: 109 min
Betyg: 4
Stundtals mÀtt som man blir pÄ populÀrkulturens besatthet av romantisk kÀrlek finns det nÄgot uppfriskande i hur regissören Mike Mills allt tydligare har börjat omfamna andra typer av relationer i sina filmer. I "20th century women" (2016) bjöd han pÄ en dynamisk gruppskildring av en spretig storfamilj i 1970-talets Kalifornien, med plats för sÄvÀl begÀr som vÀnskap, tonÄrsuppror och medelÄlderskris.
I sin nya film "C'mon c'mon" zoomar Mills in pĂ„ den speciella relation som uppstĂ„r nĂ€r den barnlöse radiojournalisten Johnny rycker in och tar hand om sin systerson Jesse (Woody Norman) som han knappt kĂ€nner sedan tidigare. Johnny â spelad med fin nĂ€rvaro av Joaquin Phoenix â arbetar med att undersöka barns tankar om framtiden i nĂ„gra amerikanska storstĂ€der, och dessa intervjuer infogas som ett parallellt spĂ„r till filmens handling. Samtidigt utforskar han vad det innebĂ€r att sjĂ€lv ta hand om ett barn, och delar sĂ„vĂ€l vardagsliv som samtal med den nĂ„got brĂ„dmogna nioĂ„ringen Jesse.
FormmĂ€ssigt förhĂ„ller sig filmen fritt till tid och rum, och den strösslar frikostigt med berĂ€ttarröst över tonsatta bildflöden som rör sig mellan olika platser och tidpunkter. StĂ€derna som den alltmer sammansvetsade duon reser mellan presenteras i elegant svartvitt, genom smĂ„ romantiska vinjetter frĂ„n New York, Detroit och New Orleans. Sammantaget resulterar denna metod i ett slags polyfon flerstĂ€mmighet, med utrymme för mĂ„nga olika röster och intryck som blandas i en poetisk bildström uppenbart inspirerad av Terrence Malick â regissören bakom filmer som "Den tunna röda linjen" (1998).
Liksom hos förebilden Malick finns hela tiden risken att den stĂ€ndiga strömmen av fin musik, polerade bilder och citatvĂ€nliga repliker i lĂ€ngden formar sig till en jĂ€mntjock smet. Johnnys och Jesses relation befinner sig ocksĂ„ precis pĂ„ grĂ€nsen till det sentimentala, liksom ofta blir fallet nĂ€r amerikansk film ska skildra barn. ĂndĂ„ landar det betydligt oftare rĂ€tt Ă€n fel, och rikedomen av infall och nyanser i relationen parat med skĂ„despelarnas fina personkemi, resulterar i en genuint rörande film. HĂ€r finns det plats för rika portrĂ€tt av bĂ„de smĂ„ och stora mĂ€nniskor, och utrymme för reflektion kring rollerna som vi tilldelas.