Konsert
Uppsala kammarorkester med Rebecca Miller, dir, Karolina Andersson, sopran, Matilda Paulsson, mezzosopran, Joel Annmo, tenor, Anton Ljungqvist, baryton.
AllmÀnna SÄngen; V Silvestrov: Bön för Ukraina; G L Frank: Pachamama meets an ode: L v Beethoven: Symfoni nr 9 i d-moll
Uppsala Konsert & Kongress
12 maj
Med vad kompletterar man programmet nÀr ett sÄ ikoniskt verk som Beethovens nionde symfoni med dess "Ode till glÀdjen" ska framföras? Jo, med nÄgot som stÀmmer till eftertanke, förstÄs. Orkesterns dirigent Rebecca Miller hade valt ut tvÄ sÄdana verk: "Bön för Ukraina", av den samtida ukrainske kompositören Valentin Silvestrov Àr ett mycket vackert och melodiöst stycke med stor aktualitet. Man hör bÄde sorg över dem som dött och tillförsikt inför framtiden. Det andra stycket Àr skrivet av den peruansk-amerikanska kompositören Gabriela Lena Frank just för att uppföras tillsammans med beethovensymfonin. Temat i det vokala verket, fint framfört av AllmÀnna SÄngen, Àr att vi inte lÀngre lever i samklang med jorden; industrialismen och vÄr rovdrift pÄ naturen omkring oss förtar lusten att sjunga nÄgra oden till glÀdjen.
Men ett sĂ„dant ode hade Ă€ndĂ„ förberetts för denna kvĂ€ll. Rebecca Miller och Kammarorkestern visade att det inte behövs en jĂ€tteorkester för att Ă„terge den koncentrerade kraften och kĂ€nslan i den mĂ€ktiga nian. Det fanns gott om knalleffekter och Millers tolkning innefattade mĂ„nga smĂ„ finesser: ovĂ€ntade ritardandi, pauseringar och okonventionella tempi, vilka gav den vĂ€lkĂ€nda musiken ny frĂ€schör. Den rastlösa andra satsen spelades litet snabbare Ă€n vanligt och den pastorala tredje nĂ„got lĂ„ngsammare. Millers dynamiskt dansanta dirigeringsteknik bidrog verksamt till det lyckade resultatet â vilken fröjd för en orkester att ledas av en dirigent som sĂ„ förmĂ„r att rent fysiskt gestalta ett musikaliskt verk!
Sitter man och lyssnar pĂ„ nian Ă€r det Ă€ndĂ„ â det kan inte hjĂ€lpas â sista satsen med kören och solisterna som man vĂ€ntar pĂ„. Och publiken blev inte besviken; dess förvĂ€ntningar infriades och övertrĂ€ffades. AllmĂ€nna SĂ„ngen som sĂ€kert hade Ă€gnat mĂ„nga repetitionstimmar Ă„t förberedelser för denna kvĂ€ll, fick tillsammans med solisterna vĂ„ra sinnen att â trots allt â lyftas av Ă€kta glĂ€dje. De gjorde alla lysande insatser med solistkvartetten nĂ€ra slutet som en ljuvlig höjdpunkt.