Medeltidens bildkonst möter klÀder pÄ tork i duschen

Johan Attfors diktsamling "Kontaktreliker" Àr en av Ärets mest intressanta debutböcker.

Johan Attfors Àr född 1991. "Kontaktreliker" Àr hans första bok.

Johan Attfors Àr född 1991. "Kontaktreliker" Àr hans första bok.

Foto: Severus Tenenbaum

Recension2022-08-02 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Poesi

Johan Attfors

Kontaktreliker

Nirstedt/litteratur

Takten och kvaliteten i de senaste Ärens poesiutgivning gÄr stick i stÀv mot förestÀllningen om att lyrik lÀses i allt mindre utstrÀckning. Upplagorna mÄ vara begrÀnsade, men sÀrskilt de mindre förlagen stÄr för en mÄngfald dÀr nya författare fÄr möjlighet att utvecklas i riktningar som inte alltid följer tidens nycker.

En av Ă„rets mest intressanta debutanter Ă€r Johan Attfors, lĂ€kare till yrket, som nyligen har kommit ut med diktsamlingen "Kontaktreliker". Titeln anspelar pĂ„ föremĂ„l som har tillhört eller kommit i kontakt med ett helgons kropp – eller varit en del av kroppen: "strĂ„lbenet som tillhört Maria Magdalena", som det heter i inledningen av samlingens andra dikt. FrĂ„n den hĂ€r sinnliga positionen lĂ„ter Attfors sina dikter följa ett spĂ„r som gĂ„r mellan medeltidens bildkonst och ett mer privat, sjĂ€lsligt tillstĂ„nd.

DÄ och dÄ skymtar den kÀnda, 500 Är gamla gobelÀng som syns pÄ omslaget, "La Chasse à la licorne", dÀr en grupp jÀgare med hundar inringar och tillfÄngatar en enhörning. I bokens starkaste dikt följer man jaktens dramaturgi, men i en motivvÀrld dÀr diktjaget tycks vara bÄde byte och jÀgare: "vi byter plats med bytesdjuret/ och med varandra/ (och med oss sjÀlva),/ och nÀr vi kommer hem hÀnger vi upp vÄra klÀder/ pÄ galgar i duschen/ sÄ att de torkar".

All denna symbolik, djurets blod, hundarnas bett, relikernas tÀta berÀttelser, samsas med ovÀntad laddning i Attfors sprÄk. Det Àr i sig sjÀlvt en mycket vÀlutsmyckad gobelÀng.