Kraftprov för Pia Johansson – gör alla roller

Underhållande och trivsamt berättas om en 63-årig kvinna som lever upp i ett nytt sammanhang. Föreställningen är rena kraftprovet för Pia Johansson, som gör alla roller.

Pia Johansson som Britt-Marie från Fredrik Backmans sagolika skröna till roman, "Britt-Marie var här".

Pia Johansson som Britt-Marie från Fredrik Backmans sagolika skröna till roman, "Britt-Marie var här".

Foto: Maria Lilja

Recension2025-04-16 11:15
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

Britt-Marie var här
Uppsala stadsteater, Lilla scenen
Av: Eva Dahlman efter Fredrik Backmans roman
Regi & scenografi: Lennart R. Svensson
Medverkande: Pia Johansson
Premiär: tisdag 15 april

Efter ett långt äktenskap och ett liv som hemmafru har Britt-Marie lämnat Kent. Hon har nämligen kommit på honom med att vara otrogen. För en som tycker det är viktigt att besticken ligger på sina rätta platser i besticklådan går det alls inte an.

Men hon måste ordna ett jobb och går till arbetsförmedlingen. Som faktiskt ordnar ett åt henne som vaktmästare på fritidsgården i det lilla samhället Borg.

Mycket är bortskalat i Fredrik Backmans sagolika skröna till roman när den nu sätts upp i monologform på Stadsteaterns lilla scen. Men huvuddragen är kvar, värmen liksom humorn. 

Pia Johansson gör alla roller och gestaltar en stor mängd text utan någon motspelare. Hon löser det med ett av sina bravurnummer från radioprogrammet ”På minuten”, förser sina rollfigurer med dialekter från olika delar av vårt land, från Skåne (arbetsförmedlaren) och Dalarna (polisen Sven) till förorten (barnen i Borg).

Pia Johansson som Britt-Marie i "Britt-Marie var här".
Pia Johansson som Britt-Marie i "Britt-Marie var här".

Mest är Pia Johansson den 63-åriga Britt-Marie som under större delen av sitt liv tagit hand om andra och aldrig arbetat utanför hemmet.

Borg är en ort där nästan allt har lagts ner. Scenografin består inledningsvis av bara en stol. Men så småningom kommer en liten rund vridscen till användning. Ena halvan av den är den sunkiga fritidsgården. Andra halvan är en grusig parkeringsplats där barnen i Borg spelar fotboll. Lagets fotbollscoach har dött och här öppnar sig ännu en möjlighet för Britt-Marie – som inte ens gillar fotboll. 

Britt-Maries kostymering, signerad Elin Hallberg, består av en liten handväska som hela tiden hänger stadigt snett över den prudentliga dräkten i rosa toner. Hennes frisyr i en stel polkaklippning leder tankarna till barnboksdetektiven Ture Sventons sekreterare fröken Jansson. Kanske är det avsikten, bakom dessa båda fiktiva damers tjänstvilliga perfektionism klappar medkännande hjärtan.

Men föreställningen om hur Britt-Maries värld vidgas när hon väl släpper sargen och engagerar sig för sina nyvunna vänner har en friskare sagoton. Den ger en godmodig påminnelse om att vi har varandra, bara vi ser bortom förutfattade meningar och invanda hjulspår. Kort sagt är det en stunds rolig teater att hämta styrka från i dessa orostider.

Pia Johansson förser sina rollfigurer med dialekter från olika delar av vårt land.
Pia Johansson förser sina rollfigurer med dialekter från olika delar av vårt land.
Pia Johansson förser sina rollfigurer med dialekter från olika delar av vårt land.
Pia Johansson förser sina rollfigurer med dialekter från olika delar av vårt land.