Kvinnor pÄ grÀnsen till ett uppbrott

MĂ€rta Tikkanens kultroman Århundradets kĂ€rlekssaga har premiĂ€r pĂ„ Uppsala stadsteater. Loretto Villalobos har sett ett skĂ„despel som mĂ„nga kan kĂ€nna igen sig i.

Åsa Forsblad Morisse, Linda Kulle och Lolo Elwin spelar MĂ€rta Tikkanen i olika Ă„ldrar.

Åsa Forsblad Morisse, Linda Kulle och Lolo Elwin spelar MĂ€rta Tikkanen i olika Ă„ldrar.

Foto: Micke Sandström

Recension2020-10-17 11:17
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det kĂ€nns nĂ€stan som att MĂ€rta Tikkanens diktroman Ӂrhundradets kĂ€rlekssaga” i titeln gör ett för blygsamt ansprĂ„k, som om inte kvinnor i Ă„rtusenden har levt och överlevt i destruktiva förhĂ„llanden till mĂ€n som missbrukar, ljuger och slĂ„r.  Men det Ă€r nog ocksĂ„ mycket att begĂ€ra av nĂ„gon som skriver ur egen erfarenhet – i det hĂ€r fallet om Ă€ktenskapet med konstnĂ€ren Henrik Tikkanen – att hon ska agera sprĂ„krör för alla kvinnor genom vĂ€rldshistorien Ă€ven om hon sjĂ€lv berör det förtryck som gĂ„r i arv. Det Ă€r inte heller en sjĂ€lvsmickrande bild hon ger och frĂ„gan om varför hon inte lĂ€mnar den alkoholiserade maken som terroriserar barnen genljuder som ett ledmotiv genom hela boken. LikvĂ€l kan man som kvinna som levt i heterosexuella förhĂ„llanden, destruktiva eller inte, finna strĂ„k av igenkĂ€nning nĂ€r man lĂ€ser. 

I Hedvig Claesson och Linn Henriksson StrÄÄts iscensĂ€ttning pĂ„ Uppsala Stadsteater lilla scen fĂ„r vi möta tre MĂ€rtor frĂ„n tre olika skeenden i livet. I ett manegeliknande scenrum sitter de, den unga, den medelĂ„lders och den gamla MĂ€rta, omgivna av livspusslets röriga klutter. Samtidigt finns tidsmarkörerna i detaljerna – en laptop och en tetra havremjölk eller en skrivmaskin och en plasttermos. Vi kan lika mycket befinna oss i ett 70-tal som i nutid. SkĂ„deplatsen omgĂ€rdas av ett laxrosa draperi, som för att visa att lika mycket som har lĂ€mnats ut för offentlig beskĂ„dan har ocksĂ„ hĂ„llits privat.

Att lĂ„ta MĂ€rta spelas av tre kvinnor öppnar upp för ett dynamiskt spel som bĂ„de förhöjer poesin och förankrar dess gestaltning i det vardagsnĂ€ra genom dialog. Lolo Elwin dubblerar som den alkoholiserade maken som domderar, dĂ€ckar och faller i anklagande sjĂ€lvömkan. Linda Kulle iklĂ€der sig ibland sonens skor, bokstavligt talat, som bevittnar familjelivets sĂ„riga normalitet. Åsa Forsblad Morisse, jĂ€mnĂ„rig med den MĂ€rta som skrev boken, agerar som ett affekterat nav som sĂ„ras och hatar – och Ă€lskar.  

MĂ€rta Tikkanens text interfolieras av tangomusik framförd av skĂ„despelarna sjĂ€lva pĂ„ dragspel, fiol, piano, som ytterligare understryker kĂ€rlekssagans allmĂ€ngiltighet.  Hennes största lĂ€ngtan Ă€r att fĂ„ stĂ„ i bredd med mannen hon lever med, nĂ€r hon likavĂ€l kan göra det med alla andra kvinnor som liksom hon har stirrat sig blind pĂ„ kĂ€rlekens skuggsida.