Det kĂ€nns nĂ€stan som att MĂ€rta Tikkanens diktroman âĂ rhundradets kĂ€rlekssagaâ i titeln gör ett för blygsamt ansprĂ„k, som om inte kvinnor i Ă„rtusenden har levt och överlevt i destruktiva förhĂ„llanden till mĂ€n som missbrukar, ljuger och slĂ„r. Men det Ă€r nog ocksĂ„ mycket att begĂ€ra av nĂ„gon som skriver ur egen erfarenhet â i det hĂ€r fallet om Ă€ktenskapet med konstnĂ€ren Henrik Tikkanen â att hon ska agera sprĂ„krör för alla kvinnor genom vĂ€rldshistorien Ă€ven om hon sjĂ€lv berör det förtryck som gĂ„r i arv. Det Ă€r inte heller en sjĂ€lvsmickrande bild hon ger och frĂ„gan om varför hon inte lĂ€mnar den alkoholiserade maken som terroriserar barnen genljuder som ett ledmotiv genom hela boken. LikvĂ€l kan man som kvinna som levt i heterosexuella förhĂ„llanden, destruktiva eller inte, finna strĂ„k av igenkĂ€nning nĂ€r man lĂ€ser.
I Hedvig Claesson och Linn Henriksson StrÄÄts iscensĂ€ttning pĂ„ Uppsala Stadsteater lilla scen fĂ„r vi möta tre MĂ€rtor frĂ„n tre olika skeenden i livet. I ett manegeliknande scenrum sitter de, den unga, den medelĂ„lders och den gamla MĂ€rta, omgivna av livspusslets röriga klutter. Samtidigt finns tidsmarkörerna i detaljerna â en laptop och en tetra havremjölk eller en skrivmaskin och en plasttermos. Vi kan lika mycket befinna oss i ett 70-tal som i nutid. SkĂ„deplatsen omgĂ€rdas av ett laxrosa draperi, som för att visa att lika mycket som har lĂ€mnats ut för offentlig beskĂ„dan har ocksĂ„ hĂ„llits privat.
Att lĂ„ta MĂ€rta spelas av tre kvinnor öppnar upp för ett dynamiskt spel som bĂ„de förhöjer poesin och förankrar dess gestaltning i det vardagsnĂ€ra genom dialog. Lolo Elwin dubblerar som den alkoholiserade maken som domderar, dĂ€ckar och faller i anklagande sjĂ€lvömkan. Linda Kulle iklĂ€der sig ibland sonens skor, bokstavligt talat, som bevittnar familjelivets sĂ„riga normalitet. Ă sa Forsblad Morisse, jĂ€mnĂ„rig med den MĂ€rta som skrev boken, agerar som ett affekterat nav som sĂ„ras och hatar â och Ă€lskar.
MÀrta Tikkanens text interfolieras av tangomusik framförd av skÄdespelarna sjÀlva pÄ dragspel, fiol, piano, som ytterligare understryker kÀrlekssagans allmÀngiltighet. Hennes största lÀngtan Àr att fÄ stÄ i bredd med mannen hon lever med, nÀr hon likavÀl kan göra det med alla andra kvinnor som liksom hon har stirrat sig blind pÄ kÀrlekens skuggsida.